GRK 1712: Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt
Psychologie
Zusammenfassung der Projektergebnisse
Vertrauen, insbesondere der Verlust von Vertrauen, ist in den vergangenen Jahren zu einem öffentlich sehr intensiv diskutierten Thema geworden. Wirtschaft und Politik, Medien und Wissenschaft sehen sich wie andere etablierte gesellschaftliche Institutionen und Akteure einer zunehmenden Skepsis ausgesetzt. Insbesondere die Digitalisierung hat dazu geführt, dass Misstrauen gegenüber Personen und Organisationen stärker öffentlich zum Ausdruck gebracht wird als zuvor; zugleich eröffnen sich durch digitale Kommunikationsformen neue Chancen der Vertrauensbildung. Das Graduiertenkolleg „Vertrauen und Kommunikation in einer digitalisierten Welt“ hat diesen Prozess seit 2012 begleitet und in den Bereichen Wirtschaft, Sport, Wissenschaft und Medien untersucht, wie sich Vertrauen unter digitalen Bedingungen herstellen, entwickeln und aufrechterhalten lässt. Die Forschungsprojekte behandelten theoretische und konzeptionelle Grundlagen der Vertrauens- und Misstrauensforschung ebenso wie konkrete Anwendungsfelder der Vertrauenskommunikation und methodische Probleme der Forschung auf drei Untersuchungsebenen: System, Organisation, Individuum. Im Bereich der Theorie wurden für die analoge Welt entwickelte Modelle und Konzepte von Vertrauen für den digitalen Bereich weiterentwickelt, wobei insbesondere auch die vertrauensfördernden Potentiale digitaler Kommunikation analysiert wurden. Viele der im Kolleg erarbeiteten Erkenntnisse zeichnen sich durch eine Verbindung theoretischer Konzepte mit fundierten empirischen Analysen aus, bei denen diverse Erhebungsmethoden (Experimente, diverse Formen der Befragungen, Inhaltsanalysen, Beobachtungen) zur Anwendung kamen. Die wissenschaftlichen Erträge haben von der interdisziplinären Grundstruktur des Kollegs profitiert: Betreuungen aus jeweils zwei beteiligten Fachdisziplinen, gemeinsame Late Autumn Schools, Workshops und Kolloquien sowie Gastwissenschaftlerinnen, Gastwissenschaftler und Fellows aus diversen Fächern haben dazu geführt, fachwissenschaftliche Perspektiven auf Vertrauen zu erweitern und zu ergänzen. Daraus hat sich ein großer Mehrwert für die Doktorandinnen und Doktoranden aber auch für die Vertrauensforschung in den beteiligten Fächern ergeben. Das auf das Forschungskonzept zugeschnittene Qualifizierungsprogramm hat die disziplinäre Sichtbarkeit der Kollegiatinnen und Kollegiaten gefördert, die Forschungsergebnisse international und national sichtbar gemacht und wesentlich dazu beigetragen, die Praedocs in die scientific community zu integrieren. Neben den zahlreichen wissenschaftlichen Publikationen und Konferenzbeiträgen hat das Kolleg intensiv daran gearbeitet, die Forschung zu Vertrauen und Kommunikation außerhalb der wissenschaftlichen Fachgemeinschaften zu kommunizieren. Ergebnisse wurden in einer Ausstellung ebenso präsentiert wie in Schulen, Akademien und bei Workshops. Rundfunk, Printmedien und digitale Medien haben über die Forschung berichtet; die im Kolleg entwickelte Expertise zu Vertrauensfragen wurde in Politik, Wissenschaft und Medien gezielt abgefragt. Dissertationspreise und Auszeichnungen dokumentieren die fachliche Anerkennung der wissenschaftlichen Leistungen. Die interdisziplinäre Arbeit im Kolleg – hier arbeiteten Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler aus Kommunikationswissenschaft, Psychologie, Sportwissenschaft, Wirtschaftswissenschaft und Wirtschaftsinformatik zusammen – war immer eine große Herausforderung (z.B. fachliche Sichtbarkeit vs. Interdisziplinarität); sie hat jedoch wesentlich dazu beigetragen, disziplinäre Perspektiven zu erweitern und eine win-win-Situation für die beteiligten Fächer und Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler zu schaffen.
Projektbezogene Publikationen (Auswahl)
-
(2013). A Trust-Based Analysis of Cloud Computing in the Banking Industry. Banking and Information Technology 14 (2)
Öksüz A., Vages P. H., Plattfaut R. & Saat J.
-
(2013). Dopingsünder Contador? Facebook-Reaktionen auf die Image Repair-Strategien eines Radprofis - Eine Pilotstudie. In: F. Mess, M. Gruber, A. Woll (Hrsg.), Sportwissenschaft grenzenlos?! - 21. Sportwissenschaftlicher Hochschultag der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft. Hamburg: Feldhaus
Pöppel, K. & Strauss, B.
-
(2013). Kontrolle und Vertrauen in virtuellen Arbeitsbeziehungen. In: N. Tomaschek, E. Hammer (Hrsg). Vertrauen: Standpunkte zum sozialen, wirtschaftlichen und politischen Handeln (79- 91). Wien: Waxmann
Romeike, P. D. & Nienaber, A.-M.
-
(2013). Sharing in the dark? Target memory and risk awareness in online communication. In: M. Knauff, M. Pauen, N. Sebanz, I. Wachsmuth (Hrsg), Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (3092-3097). Austin TX: Cognitive Science Society
Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
-
(2013). Vertrauen und Risiko in einer digitalisierten Welt. In: Deutsches Institut für Vertrauen und Sicherheit im Internet (Hrsg.), DIVSI Diskussionsbeiträge 02. Hamburg
Heckersbruch, C., Öksüz, A., Walter, N., Becker, J. & Hertel G.
-
(2013). Vertrauen und Risiko in einer digitalisierten Welt. In: Deutsches Institut für Vertrauen und Sicherheit im Internet (Hrsg.), DIVSI Diskussionsbeiträge 02. Hamburg
Heckersbruch, C., Öksüz, A., Walter, N., Becker, J. & Hertel G.
-
(2014). Cloud Storage Services in Higher Education - Results of a Preliminary Study in the Context of the Sync&Share-Project in Germany. In: P. Zaphiris & A. Ioannou (Hg.), Learning and Collaboration Technologies. Designing and Developing Novel Learning Experiences. LCT 2014, Lecture Notes in Computer Science, Vol. 8523. Springer, Cham
Meske, C., Stieglitz, S., Vogl, R., Rudolph, D. & Öksüz, A.
-
(2014). Competent or Clueless? Users' Knowledge and Misperceptions about their Online Privacy Management. Computers in Human Behavior 41. 212–219
Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
-
(2014). Einmal ein Held, immer ein Held? Facebook-Reaktionen auf die Image Repair- Strategien eines Radprofis. In: R. Frank, I. Nixdorf, F. Ehrlenspiel, A. Geipel, A. Mornell, J. Beckmann (Hrsg.), Performing under Pressure. Internationales und interdisziplinäres Symposium: 46. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie (asp) & Art in Motion 2014 vom 29.-31. Mai 2014 in München. Hamburg: Feldhaus Edition Czwalina
Pöppel, K. & Strauss, B.
-
(2014). Regulating privacy in interpersonal online communication: The role of self-disclosure. Studies in Communication Sciences 14 (1), 3-11
Thon, F. M. & Jucks, R.
-
(2014). Stakeholderdialog auf Facebook – Entschuldigung und Verantwortungsübernahme als vertrauensfördernde Reaktion auf Online-Beschwerden in sozialen Netzwerken. In: O. Hoffmann, T. Pleil (Hrsg.), Strategische Onlinekommunikation. Theoretische Konzepte und empirische Befunde (131 – 151). Wiesbaden: Springer VS
Wiencierz, C., Moll, R. & Röttger, U.
-
(2014). The Effect of Providing Visualizations in Privacy Policies on Trust in Data Privacy and Security. Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences (3224-3233). Waikoloa, HI, USA
Becker, J., Heddier, M., Öksüz, A., & Knackstedt, R.
-
(2014). Trust into collective privacy? The role of subjective theories for selfdisclosure in Online Social Networks. Societies 4. 770-784
Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
-
(2015). A qualitative meta-analysis of trust in supervisor-subordinate relationships. Journal of Managerial Psychology 30 (5), 507-534
Nienaber, A.-N., Romeike, P. D., Searle, R. & Schewe, G.
-
(2015). Believe it or not: The effect of athlete’s crisis communication on trustworthiness and reputation in case of doping allegations. Dissertation, Münster
Pöppel, K.
-
(2015). Blessed oblivion? Knowledge and metacognitive accuracy in Online Social Networks. International Journal of Developmental Science
Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
-
(2015). Building trust through communication via websites in the context of cloud computing. Dissertation, Münster
Öksüz, A.
-
(2015). Building Trust through Social Presence in Online Environments – A General Evaluation and the Application in the Cloud Computing Context. Dissertation, Münster
Walter, N.
-
(2015). Designing Electronic Feedback – Analyzing the Effects of Social Presence on Perceived Feedback Usefulness. International Journal of Human-Computer Studies 76
Walter, N., Ortbach, K. & Niehaves, B.
-
(2015). Die Darstellung von Vertrauensproblemen in der Medienberichterstattung. Eine explorative Studie zur Offenlegung von Vertrauens-Frames. Transfer 19 (2)
Grosser, K. M.
-
(2015). Effective management of virtual work relationships. Empirical contributions to leadership research. Dissertation, Münster
Romeike, P. D.
-
(2015). Establishing Trust in Online Health Communication: The Role of Privacy, Expertise, and Social Validation in Online Forums. Dissertation, Münster
Thon, F. M.
-
(2015). Measuring Laypeople's Trust in Experts in a Digital Age: The Muenster Epistemic Trustworthiness Inventory (METI). PLoS ONE 10 (10): e013930
Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
-
(2015). Measuring Laypeople's Trust in Experts in a Digital Age: The Muenster Epistemic Trustworthiness Inventory (METI). PLoS ONE 10 (10): e0139309
Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
-
(2015). Metacognitive Parameters of Privacy Regulation on Social Networking Sites. Dissertation, Münster
Moll, R.
-
(2015). Sync & Share North Rhine-Westphalia: A Case on a University-Based Cloud Computing Service Provider. Journal of Information Technology Teaching Cases 5, 20-26
Öksüz, A., Walter, N., Compeau, D., Vogl, R., Rudolph, D. & Becker, J.
-
(2015). Vertrauenswürdigkeit ohne Vertrauen? Wie die Kommunikation wissenschaftlicher Unsicherheiten die Bewertungen und Entscheidungen von Rezipienten beeinflusst. In: M. S. Schäfer, S. Kristiansen, H. Bonfadelli (Hrsg.), Wissenschaftskommunikation im Wandel. Köln: Herbert von Halem
Westphal, S., Hendriks, F. & Malik, M.
-
(2015). Vulnerability and Trust in Leader-Follower Relationships. Personnel Review
Nienaber, A.-N., Hofeditz, M. & Romeike, P. D.
-
(2015). Would Trust by Any Other Name Smell as Sweet? Reflections on the Meanings and Uses of Trust Across Disciplines and Context. In: B. H. Bornstein & A. Tomkins (Hrsg), Motivating Cooperation and Compliance with Authority (13-35). Springer International Publishing
Schoorman, F. D., Wood, M. M. & Breuer, C.
-
(2015). Would Trust by Any Other Name Smell as Sweet? Reflections on the Meanings and Uses of Trust Across Disciplines and Context. In: B. H. Bornstein & A. Tomkins (Hrsg), Motivating Cooperation and Compliance with Authority (13-35). Springer International Publishing
Schoorman, F. D., Wood, M. M. & Breuer, C.
-
(2015). ’Where Does my Money Go?’: How Online Comments on a Donation Campaign Influence the Perceived Trustworthiness of a Nonprofit Organization. Journal of Strategic Communication 9 (2), 102-117
Wiencierz, C., Pöppel, K. & Röttger, U.
-
(2015). ’Where Does my Money Go?’: How Online Comments on a Donation Campaign Influence the Perceived Trustworthiness of a Nonprofit Organization. Journal of Strategic Communication 9 (2), 102-117
Wiencierz, C., Pöppel, K. & Röttger, U.
-
(2015). “Who Said What, and Why?” – How Laypeople Infer the Epistemic Trustworthiness of Experts. Dissertation, Münster
Hendriks, F.
-
(2016). Believing in expertise: How authors' credentials and language use influence the credibility of online health information. Health Communication
Thon, F. M. & Jucks, R.
-
(2016). Development and validation of the Legitimate Monitoring and Control Questionnaire (LMCQ). European Management Journal
Romeike, P. D., Fleischhut, M., Nienaber, A.-M. & Schewe, G.
-
(2016). Disclose your flaws! Admission positively affects the perceived trustworthiness of an expert science blogger. Studies in Communication Sciences 16 (2)
Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
-
(2016). Does trust matter more in virtual teams? A meta-analysis of trust and team effectiveness considering virtuality and documentation as moderators. Journal of Applied Psychology, 1151-1177
Breuer, C., Hüffmeier, J. & Hertel, G.
-
(2016). Does trust matter more in virtual teams? A meta-analysis of trust and team effectiveness considering virtuality and documentation as moderators. Journal of Applied Psychology, 1151-1177
Breuer, C., Hüffmeier, J. & Hertel, G.
-
(2016). Evoking vigilance: Would you (dis)trust a scientist who discusses ethical implications of research in a science blog? Public Understanding of Science
Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
-
(2016). Examining journalist’s trust in sources: An analytical model capturing a key problem in journalism. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and communication in a digitized World: Models and concepts of trust research (75-90). New York: Springer
Wintterlin, F. & Blöbaum, B.
-
(2016). Expecting Collective Privacy: A New Perspective on Trust in Online Communication. In: B. Blöbaum (Hrsg.). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (239-251). New York: Springer
Moll, R. & Pieschl, S.
-
(2016). For they know not what they do? Target memory and metacognitive monitoring of self-disclosures on Social Networking Sites. Computers in Human Behavior
Pieschl, S. & Moll, R.
-
(2016). How differences in perceptions of own and team performance impact trust and job satisfaction in virtual teams. Human Performance
Romeike, P. D., Nienaber, A.-M. & Schewe, G.
-
(2016). New Ways of Working: Chances and Challenges for Trust-Enhancing Leadership. In: B. Blöbaum (Hrsg.). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (161-176). New York: Springer
Romeike, P. D., Wohlers, C., Hertel, G. & Schewe, G.
-
(2016). On the cross domain scholarship of trust in the institutional context. In: E. Shockley, T. Neal, L. PytlikZillig, & B. Bornstein (Hrsg), Interdisciplinary Perspectives on Trust: Towards Theoretical and Methodological Integration (131-156). New York: Springer
Hamm, J. A., Lee, J., Trinkner, R., Wingrove, T., Leben, S. & Breuer, C.
-
(2016). Relational Trust and Distrust: Ingredients of Face-to-Face and Media-based Communication. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (125-141). New York: Springer
Kunnel, A. & Quandt T.
-
(2016). To Adopt or Not to Adopt: A Literature Review on Barriers to Citizens’ Adoption of E-Government Services. In: Proceedings of the 24th European Conference on Information Systems (ECIS 2016). Istanbul, Turkey
Distel, B. & Ogonek, N.
-
(2016). Trust and Communication in a Digitized World. Models and Concepts of Trust Research. New York: Springer
Blöbaum, B. (Hrsg.)
-
(2016). Trust as an action – about the overrated significance of trust in information sources in a digital world. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and communication in a digitized world: Models and concepts of trust research (113-124). New York: Springer
Westphal, S. & Blöbaum, B.
-
(2016). Trust in Online Journalism. A conceptual model of risk-based trust in the online context. Digital Journalism
Grosser, K. M.
-
(2016). Trust in Online Journalism. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (53-73). New York: Springer
Grosser, K. M., Hase, V. & Blöbaum, B.
-
(2016). Trust in Organizations: The Significance and Measurement of Trust in Corporate Actors. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (91-111). New York: Springer
Wiencierz, C. & Röttger, U.
-
(2016). Trust in Science and the Science of Trust. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (143-159). New York: Springer
Hendriks, F., Kienhues, D. & Bromme, R.
-
(2016). Trust in the Information Systems Discipline. In: B. Blöbaum (Hrsg.). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research (205-223). New York: Springer
Öksüz, A., Walter, N., Distel, B., Räckers, M. & Becker, J.
-
(2016). Vertrauen in Gesundheitsangebote im Internet. Einfluss von Informationsquellen und wissenschaftlichen Unsicherheiten auf die Rezeption von Online-Informationen. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
Fischer, S.
-
(2016). Vertrauen in Gesundheitsangebote im Internet. Einfluss von Informationsquellen und wissenschaftlichen Unsicherheiten auf die Rezeption von Online-Informationen. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
Fischer, S.
-
(2016). Vertrauen in politische Parteien. Der Einfluss von Gesprächen über Wahlwerbung auf die Vertrauenswürdigkeit. Dissertation, Wiesbaden: Springer VS
Wiencierz, C.
-
(2016). Vertrauen ist gut… Entwicklung und Validierung eines Inventars zur Messung von Vertrauenswürdigkeit im Sport. Zeitschrift für Sportpsychologie 23(1), 1-12
Dreiskämper, D., Pöppel, K., & Strauß, B.
-
(2017). "Ich höre auf meinen Körper, um zu erkennen, was zu tun ist" - ein integratives Konzept zur Messung von Körperbewusstsein. Zeitschrift für Sportpsychologie 24, (3), 128
Busch, L.
-
(2017). All Citizens Are the Same, Aren’t They? — Developing an E-government User Typology. In: M. Janssen et al. (Hg.), Electronic Government. EGOV 2017. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 10428, Springer
Distel, B., & Becker, J.
-
(2017). Back to the Future. (Popmusik-)Journalismus im neuen faktischen Zeitalter. medien & zeit 32 (4), 34-47
Schmidt, M. G.
-
(2017). Better to have many opinions than one from an expert? Social validation by one trustworthy source versus the masses in online health forums. Computers in Human Behavior 70, 375-381
Jucks, R. & Thon, F.M.
-
(2017). Choosing Where to Work at Work – Towards a Theoretical Model of Benefits and Risks of Activity-based Flexible Offices. Ergonomics, 4, 467-486
Wohlers, C. & Hertel, G.
-
(2017). Das Recht auf informationelle Selbstbestimmung aus medienpsychologischer Sicht. In: M. Friedewald, J. Lamla, A. Roßnagel (Hrsg.), Informationelle Selbstbestimmung im digitalen Wandel. Wiesbaden: Springer Vieweg (DuD-Fachbeiträge)
Moll, R.
-
(2017). Die Publikumsnorm. Eine Studie zur Leserbeurteilung der Qualität journalistischer Online-Artikel unter Berücksichtigung des Einflussfaktors Medienreputation. M&K Medien & Kommunikationswissenschaft 65 (1), 45-63
Schmidt, M. G., Gessner, F. & Badura, L.
-
(2017). Discourse and expertise: The challenge of mutual understanding between experts and laypeople. In M. Schober, D. N. Rapp, M. A. Britt (Hrsg.), Handbook of Discourse Processes (222-246). New York: Taylor & Francis
Bromme, R. & Jucks, R.
-
(2017). Interorganizational collaboration. Empirical contributions to supply chain research. Dissertation, Münster
Holtgrave, M.
-
(2017). Konsumentenvertrauen in der Sharing Economy. Vertrauensprozesse in einer digitalen Welt des Tauschens und Teilens. Working Papers des KVF NRW 6. Düsseldorf: Verbraucherzentrale NRW/Kompetenzzentrum Verbraucherforschung NRW
Wiencierz, C. & Röttger, U.
-
(2017). Maximierung von Vertrauen in virtuellen Teams durch innovative Groupware-Lösungen. Dissertation, Münster
Breuer, C.
-
(2017). Success through Trust, Control, and Learning? Contrasting the Drivers of SME Performance between Different Modes of Foreign Market Entry. Administrative Sciences. 7(2), 9
Holtgrave, M. & Onay, M.
-
(2017). The Relation between Activity-based Work Environments and Office Workers’ Job Attitudes and Vitality. Environment & Behavior, 51(2), 167-198
Wohlers, C., Hartner-Tiefenthaler, M. & Hertel, G.
-
(2017). Trust in distant sources: An analytical model capturing antecedents of risk and trustworthiness as perceived by journalists. Journalism 21 (1), 130-145
Wintterlin F.
-
(2017). Trustworthy or shady? Exploring the influence of verifying and visualizing user-generated content (UGC) on online journalism’s trustworthiness. Journalism Studies 19
Grosser, K. M., Hase, V. & Wintterlin, F.
-
(2017). Untangling the trust-control nexus in international buyersupplier exchange relationships. An investigation of the changing world regarding relationship length. European Management Journal
Holtgrave, M., Nienaber, A.-M. & Ferreira, C.
-
(2017). Vertrauen per Mausklick: Wie Vertrauen in virtuellen Teams entstehen kann. Personal Quarterly 69 (2), 10-16
Breuer, C., Hüffmeier, J. & Hertel, G.
-
(2017). Whoever will read it - The overload heuristic in collective privacy expectations. Computers in Human Behavior 75, 484-493
Moll, R., Pieschl, S. & Bromme, R.
-
(2018). A Long and Winding Road? Analyzing E-Government Website Maturity in Germany. In: Proceedings of the Multikonferenz Wirtschaftsinformatik (MKWI) 2018, Lüneburg, 621–632
Distel, B., & Becker, J.
-
(2018). Benefits and risks of activity-based flexible offices. Dissertation, Münster
Wohlers, C.
-
(2018). Bringing Light into the Shadows. A Qualitative Interview Study on Citizens' Non-Adoption of E- Government. Electronic Journal of E-Government, 16(2), 98–105
Distel, B.
-
(2018). Die journalistische Darstellung von Vertrauen, Misstrauen und Vertrauensproblemen im Kontext der Digitalisierung. Theoretische Entwicklung und empirische Erfassung von Vertrauensdimensions-Frames. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
Engelke, K. M.
-
(2018). Die journalistische Darstellung von Vertrauen, Misstrauen und Vertrauensproblemen im Kontext der Digitalisierung. Theoretische Entwicklung und empirische Erfassung von Vertrauensdimensions-Frames. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
Engelke, K. M.
-
(2018). Explaining Citizens' Non-Adoption and Adoption of E-Government in Germany. Dissertation, Münster
Distel, B.
-
(2018). How experts’ use of medical technical jargon in different types of online health forums affects perceived information credibility: A randomized experiment with laypersons. Journal of Medical Internet Research
Zimmermann M. & Jucks, R.
-
(2018). Investigating the role of communication for information seekers’ trust-related evaluations of health videos on the Web: Insights from three investigations. Interactive Journal of Medical Research
Zimmermann, M. & Jucks, R.
-
(2018). Journalismus als „Kontingenzmaschine“. Skizze einer handlungstheoretischen Komplexitätsdiagnostik der Öffentlichkeit. In: B. Dernbach, A. Godulla, A. Sehl (Hrsg.), Komplexität im Journalismus (53- 61). Wiesbaden: Springer VS
Schmidt, M. G.
-
(2018). Knowledge Comes but Wisdom Lingers! Learning Orientation as the Decisive Factor for Translating Social Capital into Organizational Innovativeness and Performance in Turkey. European Journal of International Management
Holtgrave, M., Nayir, D., Nienaber, A., & Schewe, G.
-
(2018). Lone star or team player? The interrelationship of different identification foci and the role of self-presentation concerns. Human Resource Management
Searle, R. H., Nienaber, A.-M., Price, D. & Holtgrave, M.
-
(2018). Longitudinal effects of Activity-Based Flexible Office Design on teamwork. Frontiers in Psychology, 9, 2016
Wohlers, C. & Hertel, G.
-
(2018). Student evaluations of a (rude) spoken dialogue system insights from an experimental study. Advances in Human-Computer Interaction, 1–10
Jucks, R., Linnemann, G. A. & Brummernhenrich, B.
-
(2018). Trust in health information online. On the role of language style and context of communication online. Dissertation, Münster
Zimmermann, M.
-
(2018). Trust in teams: a review across levels. In: R. Searle, A. Nienaber, S. Sitkin (Hrsg.), The Routledge Companion to Trust. New York: Routledge
Nienaber, A.-N., Holtgrave, M. & Romeike, P. D.
-
(2018). Trust in the coach - athlete relationship through digital communication. Dissertation, Münster
Querfurth, S.
-
(2018). Vertrauen in gemeinwohlorientierte Big-Data-Anwendungen. Ethische Leitlinien für eine datenbasierte Organisationskommunikation. In: K. Liesem, L. Rademacher (Hrsg.). Die Macht der Strategischen Kommunikation. Medienethische Perspektiven der Digitalisierung. Baden-Baden: Nomos: 109-126
Wiencierz, C.
-
(2018). With a view to the side: YouTube's sidebar and YouTuber's linguistic style as hints for trust-related evaluations. International Journal of Human-Computer-Interaction
Zimmermann, M. & Jucks, R.
-
(2018). Zum Zusammenhang von Professionalisierungsbestrebungen des PR-Berufsfeldes und seiner Vertrauenswürdigkeit. Eine qualitative Journalistenbefragung. In: O. Hoffjann, R. Seidenglanz (Hrsg.), Allmächtige PR, ohnmächtige PR. Die doppelte Vertrauenskiste der PR (303-326). Wiesbaden: Springer VS
Niebergall, J. & Röttger, U.
-
(2019). Attacking science on social media: How user comments affect perceived trustworthiness and credibility. Public Understanding of Science 29 (2)
Gierth, L. & Bromme, R.
-
(2019). Attacking science on social media: How user comments affect perceived trustworthiness and credibility. Public Understanding of Science 29 (2)
Gierth, L. & Bromme, R.
-
(2019). Cooperation in the Face of Conflict: Effects of Top Managers’ Trust Beliefs in their Firms’ Major Suppliers. British Journal of Management
Holtgrave, M., Nienaber, A., Tzafrir, S. S. & Schewe, G.
-
(2019). Deadline Day — Automatisierung in der KFZ- Kündigungsbearbeitung. Versicherungswirtschaft 74 (12), 68–72
Schlagheck, S., Grotenhermen, J.-G., & Hossiep, C. R.
-
(2019). Der Einfluss von electronic Word of Mouth auf Konsumentenvertrauen am Beispiel der Mobilfunkbranche, Dissertation, Münster
Folger, M.
-
(2019). Detecting misinformation in online social networks: A think-aloud study on user strategies. Studies in Communication and Media 8 (4), 471-496
Freiling, I.
-
(2019). Determinants and Barriers of Adopting Robo-Advisory Services. In: Proceedings of International Conference on Information Systems (ICIS), München, Germany
Bruckes, M., Westmattelmann, D., Oldeweme, A. & Schewe, G.
-
(2019). Digitalisierung, Big Data und soziale Medien als Rahmenbedingungen der Unternehmenskommunikation. In: A. Zerfaß, M. Piwinger & U. Röttger (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (1-21). Wiesbaden: Springer Gabler
Stieglitz, S. & Wiencierz, C.
-
(2019). Do Corporations Communicate What the General Public Expects? Investigating the Gap between Corporate Self-image and Public Perceptions of Corporate Responsibility, International Journal of Strategic Communication, 14 (1), 25-40
Dudenhausen, A., Röttger, U. & Czeppel, D.
-
(2019). Does paying back pay off? Effects of reciprocity and economic outcomes on trust emergence in negotiations. Group Decision and Negotiation 28 (6), 1053–1076
Sondern, D. & Hertel, G.
-
(2019). Fan identification and national identity. Sport in Society 22 (3): 476-498
Meier, H.E., Utesch, T., Raue, C., Uhlenbrock, C., Chababi, N., Strauss, B.
-
(2019). Hot topics in science communication: Aggressive Language Decreases Trustworthiness and Credibility in Scientific Debates. Public Understanding of Science
König, L. & Jucks, R.
-
(2019). Image repair. In: D. Hackfort, R. Schinke, B. Strauss (Hrsg.), Dictionary of Sport Psychology. London: Elsevier
Pöppel, K. & Strauss, B.
-
(2019). Influence of Enthusiastic Language on the Credibility of Health Information and the Trustworthiness of Science Communicators: Insights From a Between-Subject Web-Based Experiment. Interactive Journal of Medical Research 8 (3)
König, L. & Jucks, R.
-
(2019). Managing Trust in Times of Digital Transformation. Dissertation, Münster
Bruckes, M.
-
(2019). On measuring trust and distrust in journalism: Reflection of the status quo and suggestions for the road ahead. Journal of Trust Research, 9 (1), 66-86
Engelke, K. M., Hase, V. & Wintterlin, F.
-
(2019). Quelle: Internet. Journalistisches Vertrauen bei der Recherche in sozialen Medien. Dissertation, Baden-Baden: Nomos
Wintterlin, F.
-
(2019). Rezeption von Content Marketing - im Spannungsfeld von erwünschten und unerwünschten Medienwirkungen. In M. Wesselmann (Hrsg.), Praxishandbuch Content Marketing (23-34). Wiesbaden: Springer Gabler
Niebergall, J., & Röttger, U.
-
(2019). The Psychology of Technology—An Interdisciplinary Approach to Understand the Role of Trust in Fitness App Usage. Dissertation, Münster
Busch, L.
-
(2019). Transparenz - Ihr Beitrag zu einer werteorientierten und vertrauenswürdigen Organisation. Zeitschrift Führung + Organisation 05, 284-288
Hossiep, C. R.
-
(2019). Trust in teams: A taxonomy of perceived trustworthiness factors and risk-taking behaviors in face-to-face and virtual teams. Human Relations
Breuer, C., Hüffmeier, J., Hibben, F. & Hertel, G.
-
(2019). Validation of the vignette-based German Exercise Causality Orientation Scale (G-ECOS). PloS one 14 (10)
Busch, L., Utesch, T. & Strauss, B.
-
(2019). Vertrauen und Kommunikation im Kontext digitalisierter Lernumgebungen: Strategien für eine vertrauensschaffende Gesundheitskommunikation. Dissertation, Münster
König, L.
-
(2019). When do information seekers trust scientific information? Insights from recipients’ evaluations of online video lectures. International Journal of Educational Technology in Higher Education
König, L. & Jucks, R.
-
(2021). Trusting Me, Trusting You - Trusting Technology? A Multidisciplinary Study to Uncover the Status Quo of Research on Trust and Distrust in Technology. In: J. Becker et al. (Hrsg.) ERCIS Working Papers Nr. 35, Münster, Germany
Distel, B., Engelke, K. M. & Querfurth, S.
-
(2020), Assessing citizens’ non-adoption of public e-services in Germany. Information Polity 25 (3), 339-360
Distel, B.
-
(2020). A computational approach to analyzing the Twitter debate on gaming disorder. Media and Communication 8 (3), 205–218
Schatto-Eckrodt, T., Janzik, R., Reer, F., Boberg, S. & Quandt, T.
-
(2020). Beware of vested interests: Epistemic vigilance improves reasoning about scientific evidence (for some people). PLoS ONE 15(4): e0231387
Gierth, L. & Bromme, R.
-
(2020). Breaking bad: how crisis communication, dissemination channel and prevalence influence the public perception of doping cases. Sport in Society, 1-26
Pöppel, K., Dreiskämper, D. & Strauss, B.
-
(2020). Breaking bad: how crisis communication, dissemination channel and prevalence influence the public perception of doping cases. Sport in Society, 1-26
Pöppel, K., Dreiskämper, D. & Strauss, B.
-
(2020). Can transparency preserve journalism’s trustworthiness? Recipients’ views on transparency about source origin and verification regarding user-generated content in the news. Studies in Communication and Media 9 (2), 218-240
Wintterlin, F., Engelke, K. M. & Hase, V.
-
(2020). Can transparency preserve journalism’s trustworthiness? Recipients’ views on transparency about source origin and verification regarding user-generated content in the news. Studies in Communication and Media 9 (2), 218-240
Wintterlin, F., Engelke, K. M. & Hase, V.
-
(2020). Do we agree on who is playing the ball? Developing a videobased measurement for Shared Mental Models in tennis doubles. PLoS ONE
Raue, C., Dreiskämper, D. & Strauss, B.
-
(2020). Effects of Positive Language and Profession on Trustworthiness and Credibility in Online Health Advice: Experimental Study. Journal of Medical Internet Research 22 (3)
König, L. & Jucks, R.
-
(2020). Enriching the conversation. Audience perspectives on the deliberative nature and potential of user comments for news media. Digital Journalism, 8 (4), 447-466
Engelke, K. M.
-
(2020). Gaming addiction – underdefined, overestimated? In M. Groen, N. Kiel, A. Tillmann & A. Weßel (Hrsg.), Games and ethics. Theoretical and empirical approaches to ethical questions in digital game cultures (47–59). Springer
Janzik, R., Wehden, L.-O., Reer, F. & Quandt, T.
-
(2020). Individual- statt Pauschallösungen. Transparenzstrategien im Nachrichtenjournalismus und ihr Zusammenhang mit Rezipierendenvertrauen. In T. Köhler (Hrsg.), Fake News, Framing, Fact-Checking: Nachrichten im digitalen Zeitalter (425-446). Bielefeld: Transcript
Badura, L., Uth, B. & Engelke, K. M.
-
(2020). Institutionalisierte Interdisziplinarität: Chancen für die Neujustierung der Journalismusforschung in einer digitalisierten Welt. In: J. Schützeneder, K. Meier & N. Springer (Hg.), Neujustierung der Journalistik/Journalismusforschung in der digitalen Gesellschaft: Proceedings zur Jahrestagung der Fachgruppe Journalistik/Journalismusforschung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft 2019, Eichstätt (129-139). Eichstätt: Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V.
Uth, B., Blöbaum, B., Badura, L. & Engelke, K. M.
-
(2020). Perspectives on Information Technology Artefacts in Trust-Related Interactions. In: Moallem A. (Hrsg.), HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust. HCII 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12210. Springer, Cham
Koelmann, H.
-
(2020). Rezeption von Content Marketing - im Spannungsfeld von erwünschten und unerwünschten Medienwirkungen. In M. Wesselmann (Hrsg.), Praxishandbuch Content Marketing. Wiesbaden: Springer VS
Berding J. & Röttger U.
-
(2020). The Impact of Trustworthiness Perception on Online Recruiting Success. In: Academy of Management Proceedings
Baumeister, V., Hossiep, R., Wiemann, M., & Schewe, G.
-
(2020). The Influence of Fitness-App Usage on Psychological Well-Being and Body Awareness—A Daily Diary Randomized Trial. Journal of Sport and Exercise Psychology 42 (3), 249-260
Busch L., Utesch T., Buerkner P.-C. & Strauss B.
-
(2020). The Influence of Fitness-App Usage on Psychological Well-Being and Body Awareness—A Daily Diary Randomized Trial. Journal of Sport and Exercise Psychology 42 (3), 249-260
Busch L., Utesch T., Buerkner P.-C. & Strauss B.
-
(2020). Trust in the Context of e-HRM. In: T. Bondarouk & S. Fisher (Hrsg.), Encyclopedia of Electronic HRM (76–81). Berlin: De Gruyter Oldenbourg
Hertel, G., Meeßen, S. M. & Höddinghaus, M.
-
(2020). Why employees (still) click on phishing links: investigation in hospitals. Journal of Medical Internet Research, 22(1)
Jalali, M. S., Bruckes, M., Westmattelmann, D. & Schewe, G.
-
(2020): „Künstliche Intelligenz im Personalwesen”, Zeitschrift für Organisation 1/2020 (89), 4-9
Grotenhermen, J. G., Bruckes, M. & Schewe, G.
-
(2021). A question of quality: perceptions of internal communication during the Covid-19 pan-demic in Germany. Journal of Communication Management
Ecklebe, S. & Löffler, N.
-
(2021). Data-based strategic communication as a mediator of trust: Recipients’ perception of an NPO’s automated posts. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Löffler, N. & Röttger, U. & Wiencierz, C.
-
(2021). DCA-Transparency: Validation and Extension of a German Scale. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O, 1(1), 1-14
Hossiep, C. R., Märtins, J., & Schewe, G.
-
(2021). Do we share the same view? Validating the Shared Mental Models in team Sports Questionnaire. Perceptual and Motor Skills 128 (2)
Raue, C., Dreiskämper, D., Strauss, B.
-
(2021). Entertainment theories and media addiction. In P. Vorderer, C. Klimmt (Hrsg.), The Oxford handbook of entertainment theory (799–818). Oxford University Press
Reer, F., Janzik, R., Wehden, L.-O. & Quandt, T.
-
(2021). Medienskepsis in Deutschland. Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen. Springer VS, Wiesbaden
Blöbaum, B., Hanitzsch, T. & Badura, L. (Hrsg.)
-
(2021). Medienskepsis in Deutschland. Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen. Springer VS, Wiesbaden
Blöbaum, B., Hanitzsch, T. & Badura, L. (Hrsg.)
-
(2021). Medienskepsis in Deutschland. Zur Einführung. In: B. Blöbaum, T. Hanitzsch, L. Badura (Hrsg.), Medienskepsis in Deutschland: Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen (1– 28). Wiesbaden: Springer VS
Blöbaum, B., Hanitzsch, T. & Badura, L.
-
(2021). Medienskepsis messbar machen. Methodologische Annäherung an einen sensiblen Forschungsgegenstand. In: B. Blöbaum, T. Hanitzsch, L. Badura (Hrsg.), Medienskepsis in Deutschland: Ursachen, Ausprägungen und Konsequenzen (29–41). Wiesbaden: Springer VS
Badura, L. & Blöbaum, B.
-
(2021). Methodological and practical challenges of interdisciplinary trust research. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Hendriks, F., Distel, B., Engelke, K. M., Westmattelmann, D. & Wintterlin, F.
-
(2021). Perceptions of Trustworthiness and Risk: How Transparency can Influence Trust in Journalism. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Uth, B., Badura, L. & Blöbaum, B.
-
(2021). Risk and Trust in Fitness App Usage. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Busch, L., Utesch, T., Schücker, L. & Strauss, B.
-
(2021). Systemvertrauen und Journalismus im Neoliberalismus. Bielefeld: transcript
Schmidt, M. G.
-
(2021). Team trust in sport teams – methodological implications to advance this field. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Raue, C., Dreiskämper, D., Pauly, H. & Strauss, B.
-
(2021). The automation of leadership functions: Would people trust decision algorithms? Computers in Human Behavior 116
Höddinghaus, M., Sondern D., & Hertel G.
-
(2021). The Role of Trust for Citizens' Adoption of Public E- Services. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications in Trust Research, Springer
Distel, B., Koelmann, H., Schmolke, F. & Becker, J.
-
(2021). The slippery path to total presence: How using an omnidirectional virtual reality treadmill influences the gaming experience. Media and Communication 9 (1), 5–16
Wehden, L.-O., Reer, F., Janzik, R., Tang, W.-Y. & Quandt, T.
-
(2021). The slippery path to total presence: How using an omnidirectional virtual reality treadmill influences the gaming experience. Media and Communication 9 (1), 5–16
Wehden, L.-O., Reer, F., Janzik, R., Tang, W.-Y. & Quandt, T.
-
(2021). To be or not to be (e)sports? That is not the question! Why and how sport and exercise psychology could research esports. German Journal of Exercise and Sport Research
Leis, O., Raue, C., Dreiskämper, D., Lautenbach, F.
-
(2021). Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Blöbaum, B. (Hrsg.)
-
(2021). Trust and Communication: Foundations of Interconnectivity. Dissertation, Peter Lang Verlag
Kunnel, A.
-
(2021). Trust and leadership: Implications of digitization. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication: Findings and Implications in Trust Research, Springer
Höddinghaus, M. & Hertel, G.
-
(2021). Trust in media technology. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Janzik, R., & Quandt, T.
-
(2021). Trust in science and scientists: Implications for (higher) education. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications in Trust Research, Springer
Vaupotič, N., Kienhues, D. & Jucks, R.
-
(2021). Trust within the coach-athlete relationship through digital communication. In: B. Blöbaum, (Hrsg.). Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Querfurth-Böhnlein, S., Schücker, L. & Strauss, B.
-
(2021). When play store knows how to deal with your kid: Trust in digital counselling. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications in Trust Research, Springer
Strehlke, E., Bromme, R., Scholz, S. & Kärtner, J.
-
(2021). Why trusting whom? Motivated reasoning and trust in the process of information evaluation. In: B. Blöbaum (Hrsg.), Trust and Communication. Findings and Implications of Trust Research. Springer
Freiling, I. & Waldherr, A.