Die Rolle der Ökologie im Evaluativen Konditionieren: Eine überarbeitete Konzeptualisierung von Preparedness
Zusammenfassung der Projektergebnisse
Bei Verfahren der evaluativen Konditionierung (EC) werden typischerweise neutrale, konditionierte Stimuli (CS) mit valenten, unkonditionierten Stimuli (US) gepaart. Als Ergebnis dieser Paarung ändert sich die Bewertung des CS typischerweise in Richtung der Valenz des US. Nach traditioneller Auffassung ist der EC-Effekt ein Phänomen, das weitgehend durch die Stimuli gesteuert wird. Während diese Ansicht durch neuere theoretische Entwicklungen aufgeweicht wurde, fehlte eine systematische Untersuchung der Merkmale des Kontexts, in dem eine Paarung stattfindet. Im vorliegenden Projekt wurde insbesondere berücksichtigt, dass der Lernende die Paarung mit selbstgenerierten Informationen anreichert. „Preparedness" wurde als Oberbegriff verwendet, der die Auswirkungen von Merkmalen der Stimuli, des Lernenden und der Lernumgebung auf die Interpretation von Stimuluspaarungen umfasst. Wir haben zahlreiche solcher Einflüsse auf die Größe und das Vorzeichen von EC-Effekten, Automatizitätsmerkmale und die Generalisierung von Einstellungen dokumentiert. So haben wir zwar gezeigt, dass Aufmerksamkeit auf die CS-US-Paarungen eine Voraussetzung für EC-Effekte ist, doch scheint dies nicht zu bedeuten, dass Menschen nur explizite Erinnerungen an die Paare bilden oder dass sie den EC-Effekt immer kontrollieren können. Als weiteres Beispiel haben wir gezeigt, dass das Sampling von CS-US-Paarungen die Effekte verändert, die die Paarungen in passiven Versionen des Paradigmas haben. Insgesamt kommen wir zu dem Schluss, dass mikrogenetische, konstruktivistische Prozesse einen wesentlichen Beitrag zu den Effekten leisten, die CS-US-Paarungen auf die Bewertung des CS haben können, und in einigen Fällen auch zu den Prozessen, durch die diese Effekte vermittelt werden. Wir verstehen jetzt die Interaktion zwischen dem Individuum, den Stimulus-Paarungen und der Lernumgebung beim Erwerb von Einstellungen besser. Unsere Arbeit hat damit zu mehreren wichtigen Debatten in der Psychologie beigetragen, die sich um die Definition und Messung von Automatismus und die Interpretation empirischer Belege zur Unterstützung von Ein- und Zwei-Prozess-Theorien des evaluativen Lernens drehen. Sie ist auch relevant für praktische Anwendungen von EC sowie für Debatten, die sich um den Schutz von Verbrauchern vor unerwünschten Einflüssen von EC-ähnlichen Verfahren wie Werbung auf der Grundlage valenter Bilder drehen.
Projektbezogene Publikationen (Auswahl)
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The Symmetric Nature of Evaluative Memory Associations. Social Psychological and Personality Science, 7(1), 61-68.
Kim, Jeehye Christine; Sweldens, Steven & Hütter, Mandy
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Applying processing trees in social psychology. European Review of Social Psychology, 27(1), 116-159.
Hütter, Mandy & Klauer, Karl Christoph
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Editorial: Conceptual, Theoretical, and Methodological Challenges in Evaluative Conditioning Research. Social Cognition, 34(5), 343-356.
Hütter, Mandy & Fiedler, Klaus
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Editorial: Conceptual, Theoretical, and Methodological Challenges in Evaluative Conditioning Research. Social Cognition, 34(5), 343-356.
Hütter, Mandy & Fiedler, Klaus
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Examining the contributions of memory-dependent and memory-independent components to evaluative conditioning via instructions. Journal of Experimental Social Psychology, 71, 49-58.
Hütter, Mandy & De Houwer, Jan
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How to Study Consciousness in Consumer Research, A Commentary on Williams and Poehlman. Journal of Consumer Research, 44(2), 266-275.
Sweldens, Steven; Tuk, Mirjam A & Hütter, Mandy
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Is Evaluative Conditioning Moderated by Big Five Personality Traits?. Social Psychological and Personality Science, 10(1), 94-102.
Vogel, Tobias; Hütter, Mandy & Gebauer, Jochen E.
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Resource Availability and Explicit Memory Largely Determine Evaluative Conditioning Effects in a Paradigm Claimed to be Conducive to Implicit Attitude Acquisition. Social Psychological and Personality Science, 8(7), 758-767.
Mierop, Adrien; Hütter, Mandy & Corneille, Olivier
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Dissociating Controllable and Uncontrollable Effects of Affective Stimuli on Attitudes and Consumption. Journal of Consumer Research, 45(2), 320-349.
Hütter, Mandy & Sweldens, Steven
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Does attitude acquisition in evaluative conditioning without explicit CS-US memory reflect implicit misattribution of affect?. Cognition and Emotion, 33(2), 173-184.
Mierop, Adrien; Hütter, Mandy; Stahl, Christoph & Corneille, Olivier
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Does evaluative conditioning depend on awareness? Evidence from a continuous flash suppression paradigm. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 44(10), 1641-1657.
Högden, Fabia; Hütter, Mandy & Unkelbach, Christian
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Are there two independent evaluative conditioning effects in relational paradigms? Dissociating the effects of CS-US pairings and their meaning. Cognition and Emotion, 34(1), 170-187.
Kukken, Niels; Hütter, Mandy & Holland, Rob W.
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Evidence suggestive of uncontrollable attitude acquisition replicates in an instructions-based evaluative conditioning paradigm: Implications for associative attitude acquisition. Journal of Experimental Social Psychology, 85, 103841.
Corneille, Olivier; Mierop, Adrien; Stahl, Christoph & Hütter, Mandy
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Investigating attitudinal ambivalence via sequential priming: Evidence for the simultaneous and unintentional activation of opposite evaluations. Journal of Experimental Psychology: General, 148(7), 1269-1297.
Berger, Katharina T.; Hütter, Mandy & Corneille, Olivier
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Automatic processes in evaluative learning. Cognition and Emotion, 34(1), 1-20.
Hütter, Mandy & Rothermund, Klaus
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Automaticity in Evaluative Learning [Special Issue]. Cognition and Emotion, 34(1), 1-187
Hütter, M. & Rothermund, K.
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Implicit? What Do You Mean? A Comprehensive Review of the Delusive Implicitness Construct in Attitude Research. Personality and Social Psychology Review, 24(3), 212-232.
Corneille, Olivier & Hütter, Mandy
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Incidental Attitude Formation via the Surveillance Task: A Preregistered Replication of the Olson and Fazio (2001) Study. Psychological Science, 32(1), 120-131.
Moran, Tal; Hughes, Sean; Hussey, Ian; Vadillo, Miguel A.; Olson, Michael A.; Aust, Frederik; Bading, Karoline; Balas, Robert; Benedict, Taylor; Corneille, Olivier; Douglas, Samantha B.; Ferguson, Melissa J.; Fritzlen, Katherine A.; Gast, Anne; Gawronski, Bertram; Giménez-Fernández, Tamara; Hanusz, Krzysztof; Heycke, Tobias; Högden, Fabia ... & De Houwer, Jan
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What is learned in approach-avoidance tasks? On the scope and generalizability of approach-avoidance effects. Journal of Experimental Psychology: General, 149(8), 1460-1476.
Hütter, Mandy & Genschow, Oliver
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Learning of affective meaning: revealing effects of stimulus pairing and stimulus exposure. Cognition and Emotion, 35(8), 1588-1606.
Richter, Bruno & Hütter, Mandy
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An integrative review of dual- and single-process accounts of evaluative conditioning. Nature Reviews Psychology, 1(11), 640-653.
Hütter, Mandy
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Bridging the gap between autonomous and predetermined paradigms: The role of sampling in evaluative learning. Journal of Experimental Psychology: General, 151(8), 1972-1998.
Hütter, Mandy; Niese, Zachary Adolph & Ihmels, Max
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It’s good and it’s bad: Sampling processes can generate decision-framing effects. Journal of Experimental Psychology: General, 151(11), 2771-2787.
Niese, Zachary Adolph & Hütter, Mandy
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Sampling as Preparedness in Evaluative Learning. Sampling in Judgment and Decision Making, 131-152.
Hütter, Mandy & Niese, Zachary Adolph
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The malleability of sampling's impact on evaluation: Sampling goals moderate the evaluative impact of sampling a stimulus. Journal of Experimental Social Psychology, 109, 104516.
Niese, Zachary Adolph & Hütter, Mandy
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Choosing What You Like or Liking What You Chose? Sampling’s Impact on Evaluation and the Role of Idiosyncratic Reactions to Valent Stimuli. Social Psychological and Personality Science.
Niese, Zachary Adolph & Hütter, Mandy
