Styles of Life 2.0. On the Genesis and Structure of Lateral Sociation
Empirical Social Research
Final Report Abstract
F. Tenbruck used the concept of transversal sociation to point out that in probably all historical epochs, multiple social processes could run transversely to the everyday order of institutionalized structures. Accordingly, the research project was focused on exploring a limited, yet central part of the multifaceted spectrum of transversal sociation. We investigated practices of stylization that include medialized forms of self-presentation and connect local and media sites of activity. Those practices involve the use of both everyday expressions and fictitious images from contemporary visual media, such as computer games, feature films, animes, and mangas. As a result, new ways of observing and evaluating are formed, which combine self-presentation with virtual visual worlds. It is evident that incorporating virtual images into self-presentation and self-stylization becomes a mode of medialization of social life that goes beyond the technical facilitation of social exchange processes: What is noteworthy from a sociological perspective about the examined stylization practices is not only the virtual nature of the underlying images but also the fact that the virtual is adopted for self-presentation, personalized and demonstrated socially. In other words, the virtual (which is seen as improbable or risky) becomes a real possibility to prove oneself. In addition to the structure and genesis of distinct orders of observation and probation, the project focused on methodological questions of the analysis of complex social uses of visual media. Accordingly, methods of analyzing image clusters and visual idioms were further developed.
Publications
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Das Bild als soziologisches Problem. Herausforderungen einer Theorie visueller Sozialkommunikation, Weinheim/Beltz Juventa
Müller, Michael R. & Soeffner, Hans-Georg
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„Einleitung – Das Bild als soziologisches Problem“, in: Michael R. Müller/Hans-Georg Soeffner (Hrsg.), Das Bild als soziologisches Problem. Herausforderungen einer Theorie visueller Sozialkommunikation, Weinheim: Beltz Juventa, S. 9-14
Müller, Michael R.
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„Identität – Gemenschaft – Volk. Zur Illusionsemantik einer pluralen Gesellschaft, in: Manuel Becker, Volker Kronenberg, Hedwig Pompe (Hrsg.), Fluchtpunkt Integration, Wiesbaden: Springer VS, S. 41-62
Soeffner, Hans-Georg
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„Soziale Anschauung in technisierten Umgebungen. Die Fotografie als Medium visueller Sozialkommunikation“, in: Michael R. Müller/Hans-Georg Soeffner (Hrsg.), Das Bild als soziologisches Problem. Herausforderungen einer Theorie visueller Sozialkommunikation, Weinheim: Beltz Juventa, S. 95-115
Müller, Michael R.
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„Kritik des Sehens. Drei Thesen zu einer hermeneutischen Wissenssoziologie ikonischer Formen“, in: Ronald Hitzler, Jo Reichertz, Norbert Schroer (Hrsg.): Kritik der Hermeneutischen Wissenssoziologie. Problematisierungen, Entwicklungen und Weiterführungen, Weinheim: Beltz Juventa, S. 353-366
Müller, Michael R.
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„Stile des Lebens 2.0. Zur Genese und Struktur querläufiger Vergesellschaftung“, in: Nicole Burzan (Hrsg.): Komplexe Dynamiken globaler und lokaler Entwicklungen. Verhandlungen des 39. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie, Wies-baden/Springer VS, Weinheim/Basel 2019/Beltz Juventa
Müller, Michael R.
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Bild- und Sehwelten. Visueller Erkenntnisstil und Hermeneutik des Sehens. Weinheim: Beltz Juventa
Soeffner, Hans-Georg
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„Image Clusters. A Hermeneutical Perspective on Changes to a Social Function of Photography”, in: Forum: Qualitative Social Research, 2020. 21(2), Art. 4.
Müller, Michael R.
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Der Eigensinn der Sinne. Der soziale Sinn der Sinne, 19-32. Springer Fachmedien Wiesbaden.
Soeffner, Hans-Georg
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„Politisierung der Bilder – Politisierung durch Bilder. Die Produktion von Evidenz im politisch motivierten Bildvergleich“, in: Oliver Dimbath/Michaela Pfadenhauer (Hrsg.), Gewissheit. Beiträge und Debatten zum 3. Sektionskongress der Sektion Wissenssoziologie, Weinheim/Basel: Beltz Juventa, S. 808-830
Müller, Michael R. & Sommer, Matthias
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Visuelle Soziologie. Goffman-Handbuch, 471-479. J.B. Metzler.
Müller, Michael R.
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„Macht aus Ohnmacht. Populismus und Ressentiment“, in: Dembeck, Till; Fohrmann, Jürgen (Hrsg.), Die Rhetorik des Populismus und das Populäre: Körperschaftsbildungen in der Gesellschaft, Göttingen: Wallstein, 2022, S. 76-90
Soeffner, Hans-Geor
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Die vierte Maske. Bild und Biographie, 130-140. Budrich Academic Press.
Müller, Michael R. & Sonnenmoser, Anne
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Iconic image clusters: Significance, structure, and analysis. Studies in Communication Sciences, 24(1).
Müller, Michael R.
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Komplexe Bildphänomene – Vergleichende Analyse und Interpretation. Ein Studienbuch. Springer VS
Müller, Michael R.
