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GRK 1780:  CrossWorlds: Connecting Virtual and Real Social Worlds

Subject Area Social Sciences
Computer Science
Term from 2012 to 2016
Project identifier Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 191845130
 
Final Report Year 2018

Final Report Abstract

Das Graduiertenkolleg "Kopplung virtueller und realer sozialer Welten" untersuchte das Verhältnis zwischen virtuellen und realen sozialen Umgebungen und die Möglichkeiten des Übergangs zwischen beiden. Zu Beginn der Laufzeit lief die begleitende Forschungstätigkeit der rasanten Technologieentwicklung hinter. Um einen multiperspektivischen Zugang zu dem komplexen Thema zu ermöglichen, setzte sich die beantragende interdisziplinäre Gruppe paritätisch aus empirisch-sozialwissenschaftlichen Medien- bzw. Kommunikationswissenschaftlern und Informatikern zusammen. Für die zu untersuchenden virtualisierten Erlebnisräume wurden analytisch vier Teilbereiche unterschieden, die gezielt Überlappungen aufweisen: Kommunikation, Emotion, Sensomotorik und Lernen. Diese Teilbereiche erlaubten die Subsumption konkreter Forschungsfragen, was die Wahl von Promotionsthemen erleichterte und systematisierte. In einem sehr radikalen interdisziplinären Ansatz wurden Forschungstandems aus jeweils einem sozialwissenschaftlichen und einem informatischen Graduierten gebildet, die gemeinsam aus unterschiedlichen Perspektiven eine gemeinsame Forschungsfrage bzw. zwei eng verknüpfte Teilfragen bearbeiteten. Die vier Forschungsteilbereiche lieferten Antworten zur Analyse der Kopplung virtueller und realer Erlebnisräume. Der Bereich Kommunikation thematisierte die für eine erfolgreiche gemeinsame Orientierung, Koordination und Kooperation in virtuellen und gemischt real-virtuellen sozialen Räumen notwendigen Kompetenzen. Der Bereich Sensomotorik deckte die miteinander verkoppelten perzeptuellen und motorisch-behavioralen Aspekte der dynamischen Interaktion in virtuellen und gemischten Umgebungen ab. Die Bereiche Lernen und Emotion hatten die zugrundeliegenden kognitiven und emotionalen Voraussetzungen und Konsequenzen der Interaktion zum Thema. Auf der Basis einzelner und im Zusammenspiel mehrerer Teilbereiche wurden zentrale Forschungsfragen einer Klärung nähergebracht. Exemplarisch seien genannt: Wie authentisch sollten immersive Welten für welche Domänen und Aufgabentypen sein? Ist eine Intensivierung des physischen und sozialen Präsenzerlebens dabei bedeutungsvoll und wie kann es erreicht bzw. intensiviert werden? Welche Konstruktionsprinzipien sind für Lehr-Lern-Systeme dabei von besonderer Bedeutung? Welche Rolle spielt die Simulation menschlicher Emotionen bei der Konstruktion von virtuellen Charakteren? In welchem Maße und hinsichtlich welcher Aspekte sind mehrbenutzerfähige immersive VR- Systeme mit neuartigen 3D-Präsentationstechniken einsetzbar? Im weiteren Verlauf wurden diese vier Forschungsteilbereiche ergänzt durch eine weitergehende Fokussierung auf spezifische Phänomene der Kopplung virtueller und realer sozialer Welten in der Form von drei Forschungsfeldern, die sich aus den Schnittstellen der Forschungsteilbereiche ergeben: Embodiment, Multi User Interaction und Dynamits. Embodiment fokussiert dabei den Aspekt, dass psychische Zustände (z.B. Kognitionen) immer umfassend in Wechselwirkung mit körperlichen Zuständen konzeptualisiert werden sollten. Was passiert in dieser Perspektive, wenn der physikalische Körper durch einen virtuellen ersetzt wird? Multi User Interaction thematisiert den Aspekt der gemeinsamen Orientierung und Kooperation in Mixed Realities. Wie stellt man hier sicher, dass eine gemeinsam geteilte Wahrnehmungssituation vorliegt? Dynamits schließlich beschreibt die Kopplung komplexer dynamischer Systeme und das Auftreten emergenter Phänome durch das Zusammenspiel der beteiligten Systemelemente. Wie gelingt auf dieser Basis die Modellierung der dynamischen Interaktion intelligenter Benutzer mit sogenannten „intelligenten" Systemen?

Publications

  • (2012). Design Thinking und qualitative Sozialforschung. MuC 2012, Workshop "Designdenken in Deutschland — Framing und Prototyping in der i nterdisziplinären Kooperation", 09.09.2012, Konstanz. In: Reiterer, H., & Deussen, 0. (Hrsg.), Mensch &Computer 2012 — Workshopband: interaktiv informiert —allgegenwärtig und allumfassend!?. München: Oldenbourg Verlag. S. 197-202
    Kanellopoulos, K., &Bischof, A.
  • (2012). Design von Objekterkennungssystemen basierend auf dem visuellen System des Menschen. Chemnitzer Informatik-Berichte, 12(1), 91-7. ISSN 0947-5125
    Teichmann, M.
  • (2012). DFG-Graduiertenkolleg Crossworlds. In: Museumskurier des Chemnitzer Industriemuseums und seines Fördervereins. Nummer 30. S. 4-5. 12. Jg., Dezember 2012. S. 4-5. ISSN: 1862-8605
    Bischof, A., Eibl, M., Fraas, C., Kanellopoulos, K., Storz, M., & Tallig, A.
  • (2012). Grenzgänger - Roboter als Mittler zwischen der virtuellen und realen sozialen Welt. Chemnitz: Chemnitzer Informatik-Berichte CSR-12-5, 2012. ISSN: 0947-5125
    Tallig, A.
  • (2012). Learning invariance in visual perception. Frontiers in Computational Neuroscience. Conference Abstract: Bernstein Conference 2012
    Teichmann, M. & Hamker F.
    (See online at https://doi.org/10.3389/conf.fncom.2012.55.00173)
  • (2012). Learning invariante from natura) Images inspired by observations in the primary visual cortex. Neural Computation, 24(5), 1271-96
    Teichmann, M., Wiltschut, J., & Hamker, F.
    (See online at https://doi.org/10.1162/neco_a_00268)
  • (2012). Lemma "Mobbing". In: Historisches Wörterbuch der Rhetorik, Bd. 10. Hg. v. Gert Ueding. Tübingen: De Gruyter Verlag. S. 716-724
    Kanellopoulos, K.
    (See online at https://doi.org/10.1515/9783110260151.303)
  • (2012). SOLVE — Geschlechterspezifisches Problemlösungsverhalten. In: Informatiktage 2012. Fachwissenschaftlicher Informatik-Kongress 2012. Lecture Notes in Informatics (LNI) — Seminars, März 2012, Bonn, Springer, S. 67-70
    Tallig, A.
  • (2012). The effect of authentic Input devices an Computer game immersion. In: Handbook Computer Games and New Media Cultures, pp. 279- 292, Springer
    Pietschmann, D., & Valtin, G., & Ohler, P.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-94-007-2777-9_18)
  • (2012). Verbesserung des Kollisionsverhaltens des Position-Based-Dynamics-Verfahrens bei Kleidungssimulation über Animationsconstraints. In: Virtuelle Und Erweiterte Realität 9. Workshop Der GI-Fachgruppe VR/AR, Aachen: Shaker Verlag, S. 167-174
    Küszter, V., Rusdorf, S., & Brunnett, G.
  • (2012). Prototypengestütztes Reframing am Beispiel forschungsorientierter Systementwicklung. In H. Reiterer & O. Deussen (Eds.), Mensch &Computer 2012— Workshopband: interaktiv informiert —allgegenwärtig und allumfassend!?, S. 191-196, München: Oldenbourg Verlag
    Heidt, M.
  • (2013). A Robot Companion as mobile Edutainer. In: CSR-13-04: International Summerworkshop ComputerScience 2013. Proceedings of International Summerworkshop 17.7.-19.7.2013. Chemnitz: Chemnitzer Informatik-Berichte 2013. S. 46-49. ISSN: 0947-5125
    Tallig, A.
  • (2013). A Single Learning Rule can Account for the Development of Simple and Complex Cells. Conference Abstract: 36th European Conference an Visual Perception, Bremen, Germany, 147. ISSN 1468-4233
    Teichmann, M., & Hamker, F.
  • (2013). Adaptive Agent supported mobile Learning. In: Fakultät für I nformatik (Ed.). Proceedings of International Summerworkshop Computer Science July 2013. Chemnitzer Informatik-Berichte; 2013-04, S. 28-31. ISSN 0947-5125
    Martin, K.-U., & Hardt W.
  • (2013). Agentenunterstützung im mobilen Lernkontext. In: INFORMATIK 2013 Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt. Gesellschaft für Informatik— Edition Lecture Notes in Informatics (LNI) P-220, S. 118-121. September 2013, Koblenz
    Martin, K.-U., & Hardt W.
  • (2013). amicus (formidus). Visionen der Mensch-Computer-Interaktion 2026 —Mensch & Computer 2013
    Pfeiffer, L., Heidt, M., Barlag, M., Fischer, J., Heft, W., Pratap Paidi, V., Kanzok, T., & Rosenthal, P.
  • (2013). Border Grosser: A Robot as Mediator between the Virtual and Real World. Marcus (Ed.). DUXU/HCII 2013, Part III, LNCS 8014, S. 411-418. Heidelberg: Springer Verlag 2013
    Tallig, A., Hardt, W., & Eibl, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-642-39238-2_45)
  • (2013). Delivering complex learning content an mobile devices. In: AACE (Ed.). E-Learn 2013, World Conference an E-Learning, Vol. 2013, No. 1, S. 161-166, Las Vegas, Nevada, ISBN 978-1-939797-05-6
    Martin, K.-U., & Hardt W.
  • (2013). Der normative Wert digitaler Medien. TV Diskurs, 17(2), S. 84-89
    Ohler, P., Liebold, B., Pietschmann, D., Valtin, G., & Nieding, G.
  • (2013). Design eines Multitouch-Tisches für den musealen Kontext. in: Boll, S., Maaß, S., & Malaka, R. (Hrsg.), Mensch & Computer 2013 — Workshopband. München: Oldenbourg Verlag. S. 287-296
    Kanellopoulos, K., & Storz, M.
    (See online at https://doi.org/10.1524/9783486781236.287)
  • (2013). Digitale Demenz: Eine wissenschaftliche Verortung der neuen Monografie von Manfred Spitzer (Digital dementia: A scientific approach to Manfred Spitzer's new monography). TV Diskurs, 17(1), S. 72-76
    Ohler, P., Liebold, B., Pietschmann, D., Valtin, G., & Nieding, G.
  • (2013). Diverse Ecologies — Interdisciplinary Development for Cultural Education. In: Proc. INTERACT 2013, LNCS 8120, S. 539-546
    Heidt, M., Kanellopoulos, K., Pfeiffer, L., & Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-642-40498-6_43)
  • (2013). Effects of Video Game GUIs an the Construction of Rich Spatial Situation Models and Spatial Presence. In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill, & C. Henninghausen (Eds.), Media Psychology. Proceedings of the gtn conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (pp. 15-16). Würzburg: Universität Würzburg
    Pietschmann, D., Liebold, B., Valtin, G., Nebel, S., & Ohler, P.
  • (2013). Emotionally neutral cues in virtual agent's expressive behavior impair recognition of emotion in other modalities. In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill, & C. Henninghausen (Eds.), Media Psychology. Proceedings of the Sr" conference of the Media Psychology Division of the German Psychological5ociety, S. 42-43. Würzburg: Universität Würzburg
    Liebold, B., & Ohler, P.
  • (2013). Examining Interdisciplinary Prototyping in the Context of Guttural Communication. HCI Internationa12013
    Heidt, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-642-39241-2_7)
  • (2013). Gaze into Hierarchy: A Practice-oriented Eye Tracking Study. In: Rosenthai, P., Laramee, R.S., Kirby, M., & Kindlmann, G.L. (Eds). EuroVis Workshop an Reproductivity, Verification, and Validation in Visualization
    Müller, N.H., Liebold, B., Pietschmann, D., Ohler, P., & Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.2312/PE.EuroRVVV.EuroRVVV13.009-010)
  • (2013). Gaze Path Analysis of Differentes in Task Related Perception of Data Visualization. In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill, & C. Henninghausen (Eds.), Media Psychology. Proceedings of the 8th conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (pp. 7-8). Würzburg: Universität Würzburg
    Müller, N.H., Liebold, B., Pietschmann, D., Rosenthal, P., & Ohler, P.
  • (2013). Interdisziplinäre Impulse für den Begriff „lnteraktion". In Tagungsband des 13. Internationalen Symposiumsfür Informationswissenschaft ISI 2013, S. 448-453, Glückstadt: Hülsbusch
    Bischof, A., Obländer, V., Heidt, M., Kanellopoulos, K., Küszter, V., Liebold, B., Martin, K.-U., Pietschmann, D., Storz, M., Tallig, A., Teichmann, M., & Wuttke, M.
  • (2013). Methodological Approaches to HMI. In S. Boll, S. Maaß, & R. Malaka (Eds.), Mensch &Computer 2013 — Workshopband (S. 269-270). München: Oldenbourg
    Bischof, A., &Liebold, B.
    (See online at https://doi.org/10.1524/9783486781236.269)
  • (2013). Modeling Vision using homeostatic Hebbian Plasticity in a recurrent Network. Abstract: OCCAM2013, Osnabrück Computational Cognition Alliance Meeting, Osnabrück, Germany
    Teichmann, M., & Hamker, F.
  • (2013). Multimodal emotion expressions of virtual agents. Mimic and vocal emotion expressions and their effects an emotion recognition. In T. Pun, C. Pelachaud & N. Sebe (Eds.), 2013 Humaine Association conference an Affective Computing and intelligent Interaction, ACII 2013, S. 405-410. Los Alamitos, CA: IEEE
    Liebold, B., & Ohler, P.
    (See online at https://doi.org/10.1109/ACII.2013.73)
  • (2013). No evidence for persuasion effects of emotional advertisement an attitudes towards social groups — the case of ageism. In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill, & C. Henninghausen (Eds.), Media Psychology. Proceedings of the gth conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (p. 61). Würzburg: Universität Würzburg
    Belentschikow, V., Liebold, B., Valtin, G., & Ohler, P.
  • (2013). Pro-Active Pedagogical Agents. In: Fakultät für Informatik (Ed.). Proceedings of International Summerworkshop Computer Science July 2013. Chemnitzer Informatik-Berichte CSR-13-04, S. 59-62
    Wuttke, M.
  • (2013). Reconstructing Coding Practice — Towards a Methodology for Source-Code. In: Boll S, Maaß S., Malaka R.(Eds.), Mensch &Computer 2013 — Workshopband. (S. 271-275). München: Oldenbourg Verlag
    Heidt, M.
    (See online at https://doi.org/10.1524/9783486781236.271)
  • (2013). Social Interaction in Massively Multiplayer Online Games: An Evolutionary Perspective. In F. Schwab, A. Carolus, M. Brill, & C. Henninghausen (Eds.), Media Psychology. Proceedings of the 8t" conference of the Media Psychology Division of the German Psychological Society (pp. 16-17). Würzburg: Universität Würzburg
    Valtin, G., Liebold, B., Pietschmann, D., & Ohler, P.
  • (2013). Taking space literally: Reconceptualizing the effects of stereoscopic representation an User Experience. Italian Journal of Game Studies, 2(1)
    Pietschmann, D., Liebold, B., Valtin, G., & Ohler, P.
  • (2013). Train. Evaluate. A Unified Tool for the Analysis and Visualization of Workflows in Machine Learning Applied to Object Detection. In Human-Computer Interaction. Towards Intelligent and Implicit Interaction —Springer Berlin Heidelberg. S. 196-205
    Storz, M., Ritter, M., Manthey, R., Lietz, H., & Eibl, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-642-39342-6_22)
  • (2013). Unsupervised neural learning i mproves Image classification under occlussion. Conference Abstract: Bernstein Conference 2013, Tübingen, Germany
    Kermani Kolankeh, A., Teichmann, M., & Hamker, F.
    (See online at https://doi.org/10.12751/nncn.bc2013.0094)
  • (2013). What are the Benefits of Structural Plasticity in a Model of the Primary Visual Cortex? Conference Abstract: Bernstein Conference 2013, Tübingen, Germany
    Teichmann, M., Shinn, M., & Hamker, F.
    (See online at https://doi.org/10.12751/nncn.bc2013.0095)
  • (2014) How visual attention and suppression facilitate object recognition? In: Artificia! Neurat Networks and Machine Learning —KANN 2014, 24th I nternational Conference an Artificial Neurat Networks, Lecture Notes in Computer Science 8681, Springer Heidelberg, 459-466
    Beuth, F., Jamalian, A., & Hamker, F. H.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-11179-7_58)
  • (2014). A hierarchical System for a distributed representation of the peripersonal space of a humanoid robot. IEEE Transactions an Autonomous Mental Development, 6(4):1-15
    Antonelli, M., Gibaldi, A., Beuth, F., Duran, A. J., Canessa, A., Chessa, M., Hamker, F. H., Chinellato, E., Sabatini, S. P.
    (See online at https://doi.org/10.1109/TAMD.2014.2332875)
  • (2014). Beyond Presentation — Employing Proactive Intelligent Agents as Social Catalysts. In: Kurosu, M. (Ed.) Human Computer Interaction. Advanced Interaction Modalities and Techniques. 16th International Conference HCI International 2014, Proceedings Part II. S. 182-190. Springer
    Wuttke, M., & Heidt, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07230-2_18)
  • (2014). ComforTable — A Tabletop for Relaxed and Playful Interactions in Museums. In: ACM ITS'14: Proceedings of the Ninth ACM International Conference an Interactive Tabletops and Surfaces, S. 447-450
    Storz, M., Kanellopoulos, K., Fraas, C., & Eibl, M.
    (See online at https://doi.org/10.1145/2669485.2669531)
  • (2014). Deconstructivist Design within HCI. In Design, User Experience, and Usability (DUXUJ, Proceedings HCI International 2014. Springer Berlin Heidelberg
    Heidt, M., Bischof, A., & Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07668-3_12)
  • (2014). Die Facebook-Nutzung Jugendlicher als doppelte Veralltäglichung technisch vermittelter Interaktion. Kongressband DGS-Kongress 2012. Campus. S. 1139-1153
    Bischof, A.
  • (2014). Exploring Stereoscopic Multi-user I nteraction with Individual Views, International Conference an Cyberworlds (CW) 2014, October 6-8th, Santander, Spain. S. 101-106
    Küszter, V., Brunnett, G., & Pietschmann, D.
    (See online at https://doi.org/10.1109/CW.2014.22)
  • (2014). Limitations for Transmedia Storytelling for Children. In: International Journal of Communication, 2014(8), S. 2259-2282
    Pietschmann, D., Völkel, S., & Ohler, P.
  • (2014). Matching Levels of Task Difficulty for Different Modes of Presentation in a VR Table Tennis Simulation by Using Assistance Functions and Regression Analysis. In: Shumaker, R., & Lackey, S. (Eds.) 6th International Conference VAMR 2014, HCII 2014 Proceedings, Part I., LNCS 8525, Springer
    Pietschmann, D., & Rusdorf, S.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07458-0_38)
  • (2014). Mediator in social Environments. In: CSR-14-01: International Summerschool ComputerScience 2014, Proceedings of Summerschool 7.7.-13.7.2014 Chemnitz: Chemnitzer Science Report 2014. ISSN: 0947-5125
    Tallig, A.
  • (2014). Methodology of measuring social i mmersion in online rote-playing games. Exemplary experimental research an social interactions i n virtual worlds. In T. Quandt & S. Kröger (eds.), Multiplayer: Social aspects of digital gaming (S. 49-57), London: Routledge
    Valtin, G., & Pietschmann, D., Liebold, B., & Ohler, P.
  • (2014). Modding for Digital Games Research
    Mohseni, M.R., Elson, M., Pietschmann, D., & Liebold, B.
  • (2014). Modeling of cognitive aspects of mobile interaction. Cognitive Processing, 15(Suppl. 1), S22-S24
    Russwinkel, N., Prezenski, S., Lindner, S., Halbrügge, M., Schulz, M., & Wirzberger, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/s10339-014-0632-2)
  • (2014). Natural Forms of Communication and Adaptive Behaviour in Human-Computer-Interaction. In: Kurosu, M.(Ed.) 16th International Conference HCI Internationa12014, Proceedings Part II. S. 641-650. Springer
    Wuttke, M., & Martin, K.-U.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07230-2_61)
  • (2014). PRMD. In: Butz, A., Koch, M., & Schlichter, J. (Hrsg.), Mensch &Computer 2014 - Workshopband. Berlin: De Gruyter Oldenbourg
    Heidt, M., Pfeiffer, L., Berger, A., & Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.1524/9783110344509.45)
  • (2014). PRMD. In: Mensch &Computer 2014: Interaktiv Unterwegs. Workshopband (pp. 45-48). Interdisziplinäre Fachtagung, 31. August - 3. September 2014, Munich, Germany. De gruyter Oldenbourg
    Heidt, M., Pfeiffer, L., Berger, A., & Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.1524/9783110344509.45)
  • (2014). Pro-active and socially capable pedagogical agents in Computer- and webbased trainings. In: Fakultät für Informatik (Ed.). Proceedings of International Summerschool Computer5cience July 2014. Chemnitzer Informatik-Berichte CSR-14-07, S. 34-37
    Wuttke, M.
  • (2014). Robotic Border Grosser TNG — Creating an interactive Mixed Reality. 16rn International Conference, HCI International2014, Heraklion, Grete, Greece, June 22-27, 2014, Proceedings, Part II. Heidelberg: Springer Verlag 2014, S. 697-706
    Tallig, A.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07230-2_66)
  • (2014). Role of competition in robustness under loss of Information in feature detectors. Machine Learning Reports 02/2014, S. 16-19. ISSN 1865-3960
    Kermani Kolankeh, A., Teichmann, M., & Hamker, F.
  • (2014). Sensor based interaction mechanisms in mobile learning, In: 16th International Conference HCI International 2014, S. 165-172, Springer International Publishing, Heidelberg, ISBN 978-3-319-07484-9
    Martin, K.-U., Wuttke, M., & Hardt W.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07485-6_17)
  • (2014). Sozial empathische Systeme coram publico. In: Hasselbring, W., & Ehmke N. Chr.: Software Engineering 2014, Fachtagung des GI-Fachbereichs Softwaretechnik, Kiel 2014. LNI 227. S. 107-112, Springer
    Tallig, A.
  • (2014). Tangible Disparity -Different Notions of the Material as Catalyst of Interdisciplinary Communication. In Human-Computer Interaction, Proceedings HCI International2014. (pp. 199-206) Springer Berlin Heidelberg
    Heidt, M., Pfeiffer, L., Bischof, A., & Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07233-3_19)
  • (2014). Towards A Vocabulary of Prototypes in Interaction Design - A Criticism of Current Practice. In: Proceedings of Design, User Experience, and Usability. Theory, Methods, Tools and Practice. LNCS 8517 (pp. 25-32), Berlin, Heidelberg: Springer
    Berger, A., Heidt, M., Eibl, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-319-07668-3_3)
  • (2015) A Graph-Based Approach and Analysis Framework for Hierarchical Browsing of Video Content. In: Proceedings of the 3rd International Workshop an Interactive Content Consumption at ACM TVX 2015
    Rickert, M., Etzold, B. & Eibl, M.
  • (2015) A mechanistic cortical microcircuit of attention for amplification, normalization and suppression. Vision Research
    Beuth, F., Hamker, F. H.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.visres.2015.04.004)
  • (2015). A computational model of the perisaccadic updating of spatial attention. Conference Abstract: Vision Sciences Society 25th Annual Meeting, St. Pete Beach, Florida, USA
    Teichmann, M., Schuster, J., & Hamker, F.
    (See online at https://doi.org/10.1167/15.12.69)
  • (2015). A recurrent multilayer model with Hebbian learning and i ntrinsic plasticity. Conference Abstract: MODVIS 2015 Computational and Mathematical Models in Vision, St. Pete Beach, Florida, USA
    Teichmann, M., & Hamker, F.
  • (2015). A Survey of Visual and Interactive Methods for Air Traffic Control Data. Proceedings of the international Conference an Information Visualisation, pp. 574-577
    Pfeiffer, L., Müller, N.H., Rosenthal, P.
    (See online at https://doi.org/10.1109/iV.2015.102)
  • (2015). Cognitive modeling meets instructional design: Exploring Cognitive Load Theory with ACT-R. In C. Wienrich, T. Zander, & K. Gramann (Hrsg.), Trends in Neuroergonomics. Proceedings of the 11th Berlin Workshop Human-Machine Systems (S. 190- 193), Berlin: Universitätsverlag der TU Berlin
    Wirzberger, M. & Rey, G. D.
    (See online at https://doi.org/10.14279/depositonce-4887)
  • (2015). Competition improves robustness against loss of Information. Frontiers in Computational Neuroscience, 9:35
    Kermani Kolankeh, A., Teichmann, M., & Hamker, F.
    (See online at https://doi.org/10.3389/fncom.2015.00035)
  • (2015). Conduplicated Symmetries: Renegotiating the Material Basis of Prototype Research. In A. Chakrabarti (Ed.), ICoRD'15 —Research into Design Across Boundaries Volume 1 (S. 71-78). Springer India
    Berger, A., Heidt, M., & Eibl, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-81-322-2232-3_7)
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