Project Details
Projekt Print View

The use of neuroscientific methods in developmental psychology implicates methodological and theoretical challenges that will be addressed by the network.

Subject Area Developmental and Educational Psychology
Term from 2014 to 2019
Project identifier Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 255837252
 
Final Report Year 2019

Final Report Abstract

Das wissenschaftliche Netzwerk beschäftigte sich mit dem Einsatz neurowissenschaftlicher Methoden in der entwicklungspsychologischen Forschung. Im Zentrum standen zum einen methodische Überlegungen hinsichtlich der Anwendbarkeit, zum anderen konzeptuelle Fragen hinsichtlich der Interpretation neurowissenschaftlicher Ergebnisse im Kontext entwicklungspsychologischer Fragestellungen. Dazu wurden von den Netzwerkmitgliedern sieben Workshops durchgeführt, in denen jeweils unterschiedliche neurowissenschaftliche Methoden im Mittelpunkt standen. Neben der Weiterqualifizierung der Teilnehmer, ist ein sichtbares Ergebnis des Netzwerks eine Sonderausgabe in der Zeitschrift Frontiers in Psychology, in welcher unter dem Titel Social and Emotional Influences on Human Development: Perspectives From Developmental Neuroscience (Hrsg. v. Nicola Ferdinand, Markus Paulus, Tobias Schuwerk und Nina Kühn-Popp) mehrere Beiträge die Bedeutung neurowissenschaftlicher Methoden für entwicklungspsychologische Forschung diskutieren. Darüber hinaus wurden im Zusammenhang mit dem Netzwerk Qualifikationsschriften abgeschlossen und weitere Forschungsprojekte angestoßen. Insgesamt hat das Netzwerk dazu beigetragen, die Möglichkeiten und Grenzen neurowissenschaftlicher Methoden für die entwicklungspsychologische Forschung zu reflektieren.

Publications

  • (2014). Ongoing neural development of affective theory of mind in adolescence. Social, Cognitive and Affective Neuroscience, 9, 1022-1029
    Vetter, N.C., Weigelt, S., Doehnel, K., Smolka, M.N., & Kliegel, M.
    (See online at https://doi.org/10.1093/scan/nst081)
  • (2015). Entwicklung in der Kindheit (4-6 Jahre). München: Ernst Reinhard Verlag
    Hoehl, S., & Weigelt, S.
  • (2015). Mid-adolescent neurocognitive development of processing emotional targets and distractors. Developmental Cognitive Neuroscience, 14, 23-31
    Vetter, N.C., Pilhatsch, M., Weigelt, S., Ripke, S., & Smolka, M.N.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.dcn.2015.05.001)
  • (2016). Cognitive mechanisms underlying action prediction in children and adults with autism spectrum condition. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46, 3623-3639
    Schuwerk, T., Sodian, B., & Paulus, M.
    (See online at https://doi.org/10.1007/s10803-016-2899-x)
  • (2016). Left hemisphere EEG coherence in infancy predicts infant declarative pointing and preschool epistemic language. Social Neuroscience, 11, 49-59
    Kühn-Popp, N., Kristen, S., Paulus, M., Meinhardt, J., & Sodian, B.
    (See online at https://doi.org/10.1080/17470919.2015.1024887)
  • (2016). The use of repetition suppression paradigms in developmental cognitive neuroscience. Cortex, 80, 61-75
    Nordt, M., Hoehl, S., & Weigelt, S.
    (See online at https://doi.org/10.1016/j.cortex.2016.04.002)
  • (2018). Motivational Influences on Performance Monitoring and Cognitive Control across the Adult Lifespan. Frontiers in Psychology, 9, 1018
    Ferdinand, N.K., & Czernochowski, D.
    (See online at https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01018)
  • (2019). Social and Emotional Influences on Human Development: Perspectives From Developmental Neuroscience. Lausanne: Frontiers
    Ferdinand, N. K., Paulus, M., Schuwerk, T., Kühn-Popp, N., eds.
    (See online at https://doi.org/10.3389/978-2-88945-733-5)
 
 

Additional Information

Textvergrößerung und Kontrastanpassung