Wo befindet sich meine Partei? Wie Parteien sich während der Legislaturperiode positionieren und wie sich dies auf ihre Popularität auswirkt
Zusammenfassung der Projektergebnisse
Im Rahmen der beiden Projektphasen wurden umfangreiche Daten erhoben und analysiert, die uns erlauben, die zahlreichen Auswirkungen der Signale, die Parteien während des Wahlkampfes und im Verlauf der Legislaturperiode aussenden, auf den Parteienwettbewerb sowie auf die Wahrnehmung der Parteien und ihrer Positionen zu beobachten. Die Mediendaten wurden jeweils nach Fertigstellung und der jeweils ersten Projektpublikation der wissenschaftlichen Öffentlichkeit über die Webseite des Mannheimer Zentrums für Europäische Sozialforschung (MZES) der Universität Mannheim zur Verfügung gestellt. Die vielen Facetten der Parteienkommunikation wurden und werden nach wie vor in zahlreichen Beiträgen analysiert. Während die Covid-19-Pandemie die Arbeiten in der zweiten Projektphase massiv erschwert hat – so fiel der Arbeitszeitraum von Christoffer Florczak im Projekt zeitlich nahezu komplett zusammen mit Beginn, Verlauf und Ende der Pandemie, was den Start der zweiten Projektphase 2020 massiv verzögerte –, wurde dennoch ein umfangreicher Mediendatensatz erstellt sowie Pressemitteilungen in zwei Ländern über einen beinahe 10jährigen Zeitraum erhoben und analysiert. Der in der zweiten Projektphase durchgeführte Workshop hat Wissenschaftler*innen aus mehreren Ländern vernetzt und der geplante Sammelband wird die Ursachen und Konsequenzen von negative campaigning im Detail betrachten.
Projektbezogene Publikationen (Auswahl)
-
Relaxing the Constant Economic Vote Restriction. Party Politics, 23(3), 286-296.
Williams, Laron K.; Stegmaier, Mary & Debus, Marc
-
Under Which Conditions Do Parties Attract Voters’ Reactions to Issues? Party-Varying Issue Voting in German Elections 1987–2009. West European Politics, 38(6), 1251-1273.
Mauerer, Ingrid; Thurner, Paul W. & Debus, Marc
-
Where Is My Party? Introducing New Data Sets on Ideological Cohesion and Ambiguity of Party Positions in Media Coverage. Mannheim [Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung: Arbeitspapier Nr. 167]
Baumann, Markus & Martin Gross
-
No participation without representation. Journal of European Public Policy, 25(12), 1835-1854.
Schäfer, Constantin & Debus, Marc
-
Strength of weakness? Innerparteiliche Heterogenität, divergierende Koalitionspräferenzen und die Ergebnisse von Koalitionsverhandlungen in den deutschen Bundesländern. Politische Vierteljahresschrift, 58(2), 179-204.
Baumann, Markus; Debus, Marc & Gross, Martin
-
Strategic issue emphasis in parties’ election campaign statements. Party Politics, 27(3), 515-527.
Baumann, Markus; Debus, Marc & Gross, Martin
-
Does party rhetoric affect voter perceptions of party positions?. Electoral Studies, 65, 102153.
Somer-Topcu, Zeynep; Tavits, Margit & Baumann, Markus
-
United we stand, divided we fall? The effects of parties’ Brexit rhetoric on voters’ perceptions of party positions. Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 32(3), 596-614.
Jung, Jae-Hee & Somer-Topcu, Zeynep
-
Valence Attacks Harm the Electoral Performance of the Left but Not the Right. The Journal of Politics, 83(1), 277-290.
Jung, Jae-Hee & Tavits, Margit
-
EU stances of mainstream political parties. Elgar Encyclopedia of European Union Public Policy, 575-585.
Debus, Marc
-
How party competition shapes ethnic parties’ positions on migration and immigration. Party Politics, 30(1), 126-138.
Debus, Marc & Schulte, Felix
-
Negative Campaigning and Vote Choice in Europe: How Do Different Partisan Groups React to Campaign Attacks?. Comparative Political Studies, 55(13), 2283-2310.
Somer-Topcu, Zeynep & Weitzel, Daniel
-
Party campaign statements and portfolio allocation in coalition governments. West European Politics, 47(1), 216-227.
Däubler, Thomas; Debus, Marc & Ecker, Alejandro
-
Using party press releases and Wikipedia page view data to analyse developments and determinants of parties’ issue prevalence: Evidence for the right-wing populist ‘Alternative for Germany’. Research & Politics, 9(3).
Debus, Marc & Florczak, Christoffer
-
Where Is My Party Now? New Data on Media Coverage of Parties' Ideological Positions Before Elections. Mannheim. MZES Arbeitspapiere
Adendorf, Anna & Christoffer Florczak
-
Book Review: Rationality of Irrationality: Political Determinants and Effects of Party Position Blurring. Party Politics, 30(1), 200-201.
Debus, Marc
-
Education, political sophistication, cohesive policy signals and proximity voting: Do voters choose the party that reflects their interests?. Informationsflüsse, Wahlen und Demokratie, 269-288.
Debus, Marc
-
Message Distortion as a Campaign Strategy: Does Rival Party Distortion of Focal Party Position Affect Voters?. The Journal of Politics, 85(3), 892-904.
Somer-Topcu, Zeynep & Tavits, Margit
-
Schwächt eine programmatische Annäherung der Unionsparteien an die AfD den Wahlerfolg der Rechtspopulisten? Eher nicht. DVPW-Blog
Debus, Marc
-
The Importance of EU Issues in German Elections. Palgrave Studies in European Union Politics, 205-230.
Navarrete, Rosa M. & Debus, Marc
-
Mode of candidacy, electoral prospects, and the ideological deviation of candidacy-seeking politicians from their party leadership. Electoral Studies, 89, 102798.
Debus, Marc; Lattmann, Johannes & Wagner, Sarah
-
Negative campaign statements, coalition heterogeneity, and the support for government parties. Electoral Studies, 87, 102738.
Debus, Marc & Tuttnauer, Or
