Discursive reality construction in German feature film
Final Report Abstract
The project "Making of … The interplay of actions in the production process of feature films in Germany” and the follow-up project "Discursive construction of reality in German feature films” dealt with German feature films from a communication studies perspective and critically asked what happens to a mass medium when it is subject to comprehensive public funding measures. How does the architecture of film funding influence domestic filmmaking, what does this mean for filmic discourse and, in light of this, what is the relationship between feature films and social structures in this country? In order to examine, against the background of the film funding system, how constellations of agents intertwined with social structures affect the formation of meaning in the production process of German feature films and which rules of reality construction subsequently underlie this medium, the two-part research project drew on Schimank's approach of agent-structure dynamics and discourse theory or discourse analysis in the tradition of Foucault. The study was based on 103 expert interviews with representatives of all agents considered to be principally relevant to the creation of feature films in Germany, 40 successful German feature films and over 100 additional documents. The results show, on the one hand, that German filmmaking also has a political dimension and expresses hierarchies that go far beyond economic parameters and clearly limit autonomous practice in the field. The filmic constructions of reality, on the other hand, are determined by discursive formations that remain within a narrowly defined interpretive framework with hardly any diverse perspectives, offer a high degree of conventionality and do not usually undermine prevailing knowledge structures. In contrast, only a small number of artistically successful feature films with an expectedly low level of audience interest reveals a broader spectrum of reality.
Publications
-
Film & Gesellschaft. Zum Verhältnis von Film und sozialer Wirklichkeit in Deutschland
Wiedemann, T.
-
Movies as regimes of understanding the world: A poweroriented research approach. Conference “What is … Media?”, Portland
Wiedemann, T.
-
Structure and logic of the field of movie directors in Germany. IAMCR Conference, Leicester
Wiedemann, T.
-
Berlinale-Showdown: Revolte bleibt aus. In M. Meyen (Hrsg.), Medienrealität
Wiedemann, T.
-
Berlinale: Weniger Macht den Funktionären. In M. Meyen (Hrsg.), Medienrealität
Wiedemann, T.
-
Deutscher Film: Raus aus der Komfortzone. In M. Meyen (Hrsg.), Medienrealität
Wiedemann, T.
-
Die Berlinale – Forum unbegrenzter Vielfalt? Eine Untersuchung der Programmdiversität der Internationalen Filmfestspiele Berlin (1980 bis 2016). Jahrestagung der GfM, Erlangen
Krainhöfer, T. C., & Wiedemann, T.
-
Die Diskursanalyse als Verfahren einer sozialwissenschaftlichen Filmanalyse. Auswertung qualitativer Daten, 177-189.
Wiedemann, Thomas
-
Diskursanalyse und Filmanalyse. In L. Mikos & C. Wegener (Hrsg.), Qualitative Medienforschung. Ein Handbuch (S. 477-483). Konstanz: UVK
Wiedemann, T.
-
Do movies and stories really have no boundaries? Examining the diversity of the Berlin International Film Festival (1980- 2016). NECS Conference, Paris
Krainhöfer, T. C., & Wiedemann, T.
-
The Berlinale: A path towards unity in diversity? Examining the contribution of the Berlin International Film Festival towards promoting the diverse film culture of the European Union (1980-2016). ECREA Film Studies Section Conference, Cork
Krainhöfer, T. C., & Wiedemann, T.
-
Die Logik des Filmemachens. Zwölf Interviews mit deutschen Filmregisseuren und -regisseurinnen. Köln: Herbert von Halem
Wiedemann, T.
-
Discursive practice ofCombat Girls: the construction of social reality in contemporary German film. Studies in European Cinema, 16(2), 126-140.
Wiedemann, Thomas
-
Filmfestival dekonstruiert: Akteurskonstellationen in der Debatte zur Zukunft der Berlinale. Navigationen, 18(2), 175-196.
Wiedemann, T. & Krainhöfer, T. C.
-
Filmregisseure in Deutschland. Strukturen und Logik eines heteronomen Berufsfeldes. Jahrestagung der DGPuK, Mannheim
Wiedemann, T.
-
No capital without festival: The new power resource in the field of German filmmakers. Media Industries Conference, London
Wiedemann, T.
-
The Berlin International Film Festival: A powerful springboard and gatekeeping mechanism for domestic filmmaking. ICA Conference, Prag
Wiedemann, T. & Krainhöfer, T. C.
-
Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft. Springer Fachmedien Wiesbaden.
Wiedemann, Thomas & Lohmeier, Christine (Eds.)
-
Einleitung. Die Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft fruchtbar machen. Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft, 1-15.
Wiedemann, Thomas & Lohmeier, Christine
-
Filmförderung als Transformationsbremse. Die politische Gestaltung der Kinospielfilmproduktion in Deutschland. Tagung des Netzwerks Kritische Kommunikationswissenschaft, Leipzig
Wiedemann, T.
-
Filmregisseurinnen und Filmregisseure in Deutschland. Publizistik, 64(2), 205-223.
Wiedemann, Thomas
-
Fundamental changes to the event? Agent-structure-dynamics behind the Berlin International Film Festival. IAMCR Conference, Madrid
Wiedemann, T.
-
„Zeig PISA die Faust“. Diskursive Wirklichkeitskonstruktion in Fack Ju Göhte. Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft, 331-353.
Wiedemann, Thomas
-
Struggling for legitimate meaning: Agent-structure dynamics in German filmmaking. ICA Conference, Gold Coast [online]
Wiedemann T.
-
Struggling for legitimate meaning: Agent–structure dynamics in German filmmaking. International Journal of Media & Cultural Politics, 16(3), 291-308.
Wiedemann, Thomas
-
The Berlin International Film Festival: A powerful springboard and gatekeeping mechanism for domestic filmmaking. Communications, 45(4), 389-413.
Wiedemann, Thomas & Krainhöfer, Tanja C.
-
“Funding goes to what Germany needs“: Power constellations in the production of German feature film. IAMCR Conference, Tampere [online]
Wiedemann, T.
-
Deutscher Film: Warum Frauen und Arbeiterkinder selten hinter der Kamera stehen. Telepolis, 20. Juni
Wiedemann, T.
-
Filmförderung als Transformationsbremse. Die politische Gestaltung der Kinospielfilmproduktion in Deutschland. Transformation der Medien – Medien der Transformation, 381-397.
Wiedemann, Thomas
-
German film production culture facing COVID-19: Diversity cure or emancipation backlash? IAMCR Conference, Nairobi [online]
Wiedemann, T.
-
Back to the 20th century: The construction of family in German feature film. IAMCR Conference, Beijing [online]
Wiedemann, T.
-
Datenvielfalt in kommunikationswissenschaftlichen Forschungskontexten. Springer Fachmedien Wiesbaden.
Lohmeier, C. & Wiedemann, T. (Eds.)
-
Filmförderung in der Krise: „Es braucht ein größeres Nachdenken“. Deutschlandfunk Kultur, „Vollbild“, 19. November
Berndt, C.
-
The construction of family in German feature films in the digital era. Revista FAMECOS, 29(1), e43340.
Wiedemann, Thomas
-
Die Herausforderung erster Filme. Deutschlandfunk Kultur, „Vollbild“, 21. Januar
Berndt, C.
