Project Details
Projekt Print View

Being young - growing older: temporalities in transition

Subject Area Educational Research on Socialization, Welfare and Professionalism
Term from 2016 to 2021
Project identifier Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 327762390
 
Final Report Year 2021

Final Report Abstract

The proposed scientific network was designed to support and intensify interdisciplinary exchange and networking among young researchers. The network members investigated the changing relationships between institutionalized temporal orders and subjective time constructions of children, adolescents and young adults as they grow older. More specifically, the researchers worked on time-related orientations and practices with regard to growing up. Consequently, growing older is not only relevant for investigating the lives of older people because it also affects people during childhood, youth and young adulthood. The relationships between individual time constructions and social expectations regarding temporal structuring was analyzed by using different methodological approaches focusing on routines of daily life as well as on biographical phases of transition and upheaval. To investigate individual time construc tions in relation to social time orders the networkers used qualitative methods, especially longitudinal studies.

Publications

  • (2017): Das verwaltete Leben. Einführung. In: BIOS–Zeitschrift für Biographieforschung, Oral History und Lebensverlaufsanalysen 29, 1, S. 3-4
    Schilling, E./Biele Mefebue, A.
    (See online at https://doi.org/10.3224/bios.v29i1.01)
  • (2018). Verwaltete Biografien. Wiesbaden: Springer
    Schilling, E. (Hrsg.)
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-20522-5)
  • (2018): Between statistical odds and future dreams: Biographical future drafts of young migrants. In: Migration Studies 8, 1, March 2020, pp. 1-18
    Schilling, E.
    (See online at https://doi.org/10.1093/migration/mny028)
  • (2020): Herausfordernde Zeiten – Methodologien und methodische Ansätze zur qualitativen Erforschung von Zeit. FQS 21, 2
    König, A./Schilling, E. (Hrsg.)
    (See online at https://dx.doi.org/10.17169/fqs-21.2.3508)
  • (2020): Langeweile. In: Schinkel, S./Hösel, F./Köhler, S.-M./König, A./Schilling, E./Schreiber, J./Soremski, R./Zschach, M. (Hrsg.): Zeit im Lebensverlauf. Ein Glossar. Bielefeld: Transcript, S. 173-178
    Schinkel, S.
    (See online at https://doi.org/10.14361/9783839448625-028)
  • (2020): Nachhaltigkeit. In: Schinkel, S./Hösel, F./Köhler, S.-M./König, A./Schilling, E./Schreiber, J./Soremski, R./Zschach, M. (Hrsg.): Zeit im Lebensverlauf. Ein Glossar. Bielefeld: Transcript, S. 227-232
    Zschach, M.
    (See online at https://doi.org/10.14361/9783839448625-037)
  • (2020): Sozialisationsprozesse im Längsschnitt – eine interaktionistische Perspektive. In: Thiersch, S. (Hrsg.): Qualitative Längsschnittforschung: Bestimmungen, Forschungspraxis und Reflexionen. Opladen/Berlin/Toronto: Verlag Barbara Budrich, S. 63 -86
    König, A./Türkyilmaz, A.
    (See online at https://doi.org/10.2307/j.ctvx1hvg3.5)
  • (2020): Zukunft. In: Schinkel, S./Hösel, F./Köhler, S.-M./König, A./Schilling, E./Schreiber, J./Soremski, R./Zschach, M. (Hrsg.): Zeit im Lebensverlauf. Ein Glossar. Bielefeld: Transcript, S. 365-370
    Köhler, S.-M.
    (See online at https://doi.org/10.14361/9783839448625-060)
  • Zeit im Lebensverlauf. Ein Glossar. Bielefeld: Transcript
    Schinkel, S./Hösel, F./Köhler, S.-M./König, A./Schilling, E./Schreiber, J./Soremski, R./Zschach, M. (Hrsg.)
    (See online at https://doi.org/10.1515/9783839448625)
  • (2021): Schule und Freizeit. In: Hascher, T./Idel, T.-S./ Helsper, W. (Hrsg.): Handbuch der Schulforschung. Wiesbaden: Springer VS
    Soremski, R./Stecher, L.
    (See online at https://doi.org/10.1007/978-3-658-24734-8_29-1)
 
 

Additional Information

Textvergrößerung und Kontrastanpassung