Leseprozessregularität
Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
Zusammenfassung der Projektergebnisse
Ziel des aktuellen Projektes war die Untersuchung des Konzepts der Leseprozessregularität. Das Konzept besagt, das beim Lesen mit gutem Textverständnis mit einem hohen Grad an Regularität in Prozessmaßen des Lesens, wie z. B. Blickbewegungen, einher geht. Die Annahme ist, dass der Leseprozess von Textmerkmalen mitgesteuert wird – dies können Wortmerkmale sein, die anzeigen, ob ein Wort einfach oder schwierig zu verstehen ist, oder syntaktische Merkmale, die anzeigen, ob ein Satz einfach oder schwierig zu verstehen ist. Gute Leserinnen – also Leserinnen, die mit hohem mit Textverständnis lesen – nutzt solche Informationen systematisch, was zu einer Erhöhung der Regularität im Leseprozess (hier: Blickbewegungen beim Lesen) führt. In diesem Projekt konnten wir zum einen zeigen, dass die Annahme, das Leseprozessregularität in Blickbewegungen auf Textmerkmale zurückgeht, gerechtfertigt ist: Die Anwesenheit von sprachlichen Textmerkmalen erhöhte die Blickbewegungsregularität. Außerdem konnten wir zeigen, dass der Grad der Regularität in Blickbewegungsfluktuationen Textverständnis vorhersagt. Zudem funktioniert die Vorhersage von Textverständnis auf Basis von Regularitätsmaßen relative robust über verschiedene Text und Lesebedingungen, wie langsames oder schnelles Lesen, hinweg.
Projektbezogene Publikationen (Auswahl)
-
Switching between reading tasks leads to phase-transitions in reading times in L1 and L2 readers. PLOS ONE, 14(2), e0211502.
Wallot, Sebastian; Lee, Jun Taek & Kelty-Stephen, Damian G.
-
Nonlinear Dynamics of Text Reading: Recurrence Quantification Analysis of Eye Movements. Proceedings of the ST&D 2020 Conference
Tschense, M., & Wallot, S.
-
Nonlinear Dynamics of Text Reading: Recurrence Quantification Analysis of Eye Movements. ST&D Conference 2021, Online Conference, (Virtual Talk)
Tschense, M., & Wallot, S.
-
‘Reading time regularity’ as a process measure of reading comprehension. Center for the Ecological Study of Perception & Action (CESPA), University of Connecticut at Storrs, CT, USA (Virtual Talk)
Wallot, S.
-
Distangling Text Comprehension. ST&D Conference 2021, Online Conference, (Virtual Talk)
Tschense, M., & Wallot, S.
-
Looking in patterns: Recurrence quantification analysis (RQA) of eye movements. TeaP21 - Tagung Experimentell Arbeitender Psychologinnen, Ulm, Germany, (Virtual Talk)
Tschense, M. & Wallot, S.
-
Recurrence-based analyses: A brief introduction to the new ‘crqa’ package for R. 9th European congress of Methodology, Online Conference, (Virtual Talk)
Wallot, S.
-
Unidimensional and Multidimensional Methods for Recurrence Quantification Analysis with crqa. The R Journal, 13(1), 145.
Coco, Moreno; I.; Mønster, Dan; Leonardi, Giuseppe; Dale, Rick & Wallot, Sebastian
-
‘crqa’: An R package for Recurrence Quantification Analysis for Categorical and Continuous Time-Series
Coco, M. I., Mønster, D. Leonardi, G., Dale, R., & Wallot, S.
-
Mental representation and text comprehension (pp. 218-219). In E. Ferstl, L. Konieczny, R. von Stülpnagel, J. Beck & L. Zacharsk (Eds.), Proceedings of the 15th biannual conference of the German Society for Cognitive Science
Tschense, M. & Wallot, S.
-
Mental representation and text comprehension. KogWis 2022, Freiburg, Deutschland
Tschense, M. & Wallot, S.
-
Modeling items for text comprehension assessment using confirmatory factor analysis. Frontiers in Psychology, 13 (2022, 10, 20).
Tschense, Monika & Wallot, Sebastian
-
Non-linear dynamics of eye movements during text reading. The 9th International Conference of the German Cognitive Linguistics Association, Erfurt, Germany
Tschense, M., & Wallot, S.
-
Using measures of reading time regularity (RTR) to quantify eye movement dynamics, and how they are shaped by linguistic information. Journal of Vision, 22(6), 9.
Tschense, Monika & Wallot, Sebastian
