Project Details
FOR 511: Research on Teaching and Learning Science
Subject Area
Social and Behavioural Sciences
Term
from 2003 to 2015
Project identifier
Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Project number 5470327
The Research Unit is composed of the three disciplines of science education (biology, chemistry, physics) supplemented by "empirical educational research" and "instructional psychology". The research will focus on well-known deficiencies of German science education, which have been unfolded by recent international studies like TIMSS and PISA, in order to improve learning and instruction in that field.
The Research Unit will work on five topics:
-- basic questions of defining science literacy;
-- horizontal and vertical integration of subject matter;
-- teaching methods;
-- teacher education;
-- the role of science education in the German school system.
In a first phase of three years, research will be conducted for a deeper understanding of causes and effects in these five problem areas. In a second phase of three years, the more descriptive results of the first phase will be used for developing and evaluating specific intervention programs. In a third phase of two years, the results of the second prescriptive phase will be transferred to and implemented in teacher education and further education programs. The work of the research group is embedded in a larger context which consists, in addition to the research group itself, of a junior research group and a doctorate program of a graduate school which focuses on the same topics. Thus, there is an expanded basis for both doing research and training young scientists.
The Research Unit will work on five topics:
-- basic questions of defining science literacy;
-- horizontal and vertical integration of subject matter;
-- teaching methods;
-- teacher education;
-- the role of science education in the German school system.
In a first phase of three years, research will be conducted for a deeper understanding of causes and effects in these five problem areas. In a second phase of three years, the more descriptive results of the first phase will be used for developing and evaluating specific intervention programs. In a third phase of two years, the results of the second prescriptive phase will be transferred to and implemented in teacher education and further education programs. The work of the research group is embedded in a larger context which consists, in addition to the research group itself, of a junior research group and a doctorate program of a graduate school which focuses on the same topics. Thus, there is an expanded basis for both doing research and training young scientists.
DFG Programme
Research Units
Projects
- Bedingungen und Aufgaben dezentraler und zentraler Abschlussprüfungen im naturwissenschaftlichen Unterricht (Applicant van Ackeren, Isabell )
- Effekte von Kontexten in large-scale-Aufgaben zur Erfassung von Physikkompetenz (Applicant Fischer, Hans Ernst )
- Entwicklung der Wahrnehmung naturwissenschaftlichen Unterrichts durch Schülerinnen und Schüler in der Übergangsphase von der Primar- in die Sekundarstufe und Zusammenhänge mit der Entwicklung motivationaler und selbstbezogener Zielbereiche (Längsschnitt PLUS) (Applicants Fischer, Hans Ernst ; Möller, Kornelia )
- Förderung experimenteller Arbeitsweisen im naturwissenschaftlichen Unterricht (Applicants Sumfleth, Elke ; Wirth, Joachim )
- Hausaufgabenpraxis im Chemieunterricht (Applicant Sumfleth, Elke )
- Inhaltliche und strategische Hilfen beim kooperativen Lernen mit biologischen Aufgaben (Applicant Sandmann, Angela )
- Konkrete biologische Beispiele und ihr Einfluss auf die Schwierigkeit von Testaufgaben (Applicant Schmiemann, Philipp )
- Lehrerprofessionswissen, Lehrerhandeln und Schülerleistung - eine Vergleichsstudie zwischen Physik- und Chemieunterricht im Themenbereich Wasser und Aggregatzustände (Applicant Tepner, Oliver )
- Metakognitive und motivationale Regulationsprozesse beim selbstregulierten Lernen durch Experimentieren (Applicant Thillmann, Hubertina )
- Physikkompetenzunterricht der Sekundarstufe I (Applicant Borowski, Andreas )
- Professional Knowledge of Physics Teachers and In-Service Training concerning Students Learning-Processes (Applicant Fischer, Hans Ernst )
- Sachlogische Strukturen im Biologieunterricht und ihr Zusammenhang zu Unterrichtsqualität und Lernleistung (Applicant Neuhaus, Birgit Jana )
- Schulsystem und Kultur der Einzelschule als Kontext des naturwissenschaftlichen Lernens in Schulen der Sekundarstufe I (Applicant Klemm, Klaus )
- Strukturierungstraining zur Fehlervermeidung beim prozessorientierten Arbeiten in kooperativer Kleingruppenarbeit (Applicant Sumfleth, Elke )
- Systematisch variierte Kontexte und ihr Einfluss auf das Lernen biologischer und chemischer Konzepte (Applicants Sandmann, Angela ; Sumfleth, Elke )
- Tashs in science lessons (Applicant Tiemann, Rüdiger )
- Vertikale Vernetzung und kumulatives Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht (Applicant Fischer, Hans Ernst )
- Visualisieren im naturwissenschaftlichen Unterricht - Evaluation anhand biologischer Sachverhalte (Applicant Leutner, Detlev )
- Zentrale Videostudie der Forschungsgruppe Naturwissenschaftlicher Unterricht (Applicant Fischer, Hans Ernst )
Spokesperson
Professor Dr. Hans Ernst Fischer